گیربکس اکسترودر تک مارپیچ (تک محور) سری ZLYJ

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ (تک محور) سری ZLYJ

معرفی گیربکس zlyj

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ ، در صنعت به این دسته از گیربکس ها ZLYJ گفته می­شود. به طور معمول در صنعت تولید پلاستیک و لاستیک و در فرآیندهای اکستروژنی کاربرد دارند. این دسته از گیربکس ها برای اکسترودر ها و کو اکسترودر های تک مارپیچ استفاده میشوند. بسته به نحوه قرارگیری شفت ورودی و خروجی، دارای تیپ های مختلف میباشند.

گیربکس سه محور zlyj برای اکسترودر تک مارپیچ

مشخصات فنی گیربکس zlyj

گیربکس‌های مخصوص اکسترودرهای تک مارپیچ عموما دارای 3 محور میباشند. در واقع این دسته از گیربکس ها دارای سه محور بوده که بر روی این محورها چرخ دنده سوار شده که از یک طرف نیروی محرک با دور بالا و قدرت پایین از  الکترو موتور به گیربکس منتقل شده و از طرف دیگر نیرو با دور پایین تر و قدرت بالاتر به  مارپیچ منتقل میشود. در این دسته از گیربکس‌ها،  قطر چرخ دنده ها از سمت الکترو موتور به شفت رو به افزایش است تا گیربکس به وسیله این چرخ دنده ها بتواند دور را بکاهد و نیرو حرکتی را افزایش دهد. در تمامی تولید ها اکستروژنی با ماردون تک مارپیچ از این مدل گیربکس استفاده میشود.

شرایط استفاده گیربکس zlyj

هنگام استفاده از گیربکس های صنعتی باید از نحوه نگهداری آنها آگاه بود و هر از گاهی باید محفظه آن چک شود و روغن آن بررسی شود. این روغن در خنک کاری و عدم سایش چرخ دنده ها نقش دارد. روغن رایج مورد استفاده ، 220 بهران بردبار میباشد. علی رغم استفاده از مواد ضد زنگ برای افزایش دوام محفظه گیربکس، این دستگاه نباید به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

تسمه پولی در دو حالت، در سیستم مورد استفاده قرار می­گیرد، که حالت اول آن تغییر دور در سرعت الکتروموتور بوده و هدف دوم استفاده از تسمه پولی در صنعت، عدم آسیب رسیدن به سیستم هنگام گیر کردن سیستم است. مثلا برای افزایش دور الکتروموتور یک عدد پولی با قطر کم بر روی الکترو موتور قرار داده و یک پولی با قطر کمتر بر روی محور گیربکس قرار داده تا دور الکتروموتور را تقویت کند.

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ متصل شده با پولی تسمه

ویژگی ها ی گیربکس zlyj

یکی از ویژگی های گیربکس تک مارپیچ zlyj، نسبت سرعت ورودی به خروجی آن است. در گیربکس اکسترودرها نسبت سرعت ورودی به خروجی متغیر است. گیربکس های مورد استفاده در صنایع کاهنده بوده و سرعت حرکت را کاهش داده اما نیرو و گشتاور را زیاد نموده تا مارپیچ بتواند در پلیمر ذوب شده با ویسکوزیته  بالا بچرخد و مذاب را به سمت بیرون پمپ نماید. نسبت سرعت چرخش ورودی به چرخش خروجی متغیر است که این نسبت در گیربکس های ZLYJ از نسبت 1 به 8 تا نسبت 1 به 24 موجود میباشد. به این شکل که با چرخش چند دور موتور، شفت تنها یک دور میچرخد. این عدد بر روی صفحه اطلاعات گیربکس درج میشود.

گیربکس های سری zlyj ، دارای 8 تیپ هستند که بسته به نحوه قرارگیری شفت ورودی و خروجی و نحوه قرار گیری موتور، تغییر میکنند. در شکل زیر نمای کلی این تیپ ها دیده میشود.

طراحی گیربکس را میتوان بسته به درخواست مشتری شخصی سازی کرد. برای صرفه جویی در فضای بهینه، این سری گیربکس ها طراحی چندگانه دارند.

در طراحی این گیربکس ها از ابزارهای طراحی پیشرفته D-CAD & Gear برای محاسبه هندسه بهینه دنده برای دستیابی به عملکرد بهینه، دوام بالا استفاده میشود. همچنین بدنه از جنس چدن است. در گیربکس باید محفظه کاملا آب بندی باشد و از خروج روغن جلوگیری شود و محورها باید در بلبرینگ دوران نمایند تا کمترین اصطکاک در سیستم ایجاد گردد. در گیربکس سایز دنده ها و خود چرخ دنده ها با توجه به میزان تغییر سرعت و نیروی محرکه طراحی شود که هر چه این سایز ها اختلاف بیشتری داشته باشد تغییر سرعت بیشتری در گیربکس مشاهده میشود.

امکانات گیربکس zlyj

  • امکان طراحی شخصی سازی شده
  • موجود در نسبت تبدیل های مختلف و سرعت خروجی متفاوت
  • موجود در 8 تیپ متفاوت
  • امکان اتصال غیرمستقیم موتور و گیربکس با پولی تسمه

مزایا گیربکس zlyj

  • افزایش تولید و بهبود عملکرد فرآیند اکستروژن
  • یکنواختی در سرعت چرخش مارپیچ
  • نسبت تبدیل های متفاوت
  • تامین گشتاور مورد نیاز مارپیچ
  • راندمان بالا
  • بادوام و هزینه تعمیر کم
  • موجود در سایز های متفاوت بسته به قطر مارپیچ

 

کاربرد گیربکس zlyj

گیربکس تک مارپیچ سری zlyj یکی از بهترین و رایجترین سری های گیربکس صنعتی مورد استفاده در صنعت پلاستیک میباشند. در فرآیند های اکستروژنی و به طور کلی فرآیندهای که نیرو گشتاور و سرعت چرخشی باید انتقال یابد کاربرد دارد. از صنایع پتر شیمی تا خودرو سازی و توربین های بادی، این گیربکس ها گزینه مناسبی هستند.

استفاده از گیربکس در اکسترودر

انواع گیربکس zlyj

گیربکس تک مارپیچ سه محور zlyj، در انواع مختلفی ارائه میشود.  گیربکس حلزونی، خطی مارپیچ ، مارپیچ مخروطی، مارپیچ مورب و رایج ترین در صنعت پلاستیک و لاستیک، گیربکس کاهنده میباشد. برای اطلاع بیشتر از انواع گیربکس اکسترودر به مقاله گیربکس اکسترودر مراجعه کنید.

نقشه های گیربکس zlyj

در زیر نقشه گیربکس سری zlyj برای برند گومائو آورده شده است.

نقشه گیربکس تک مارپیچ zlyj

گیربکس سری zlyj برند گومائو

قیمت گیربکس zlyj

برای اطلاع از قیمت و مشاوره با کارشناسان گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز تماس بگیرید.

خرید گیربکس zlyj

گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز یکی از با سابقه ترین تامین کنندگان گیربکس های صنعت پلاستیک از جمله گیربکس تک مارپیچ سری zlyj میباشد. این گیربکس ها با برند گومائو و یا جی سی به طور مستقیم از چین خریداری میشوند و با بهترین قیمت و کیفیت در ایران به فروش میرسند. برای اطلاع بیشتر از گیربکس گومائو به مقاله آن مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. جنس بدنه گیربکس چیست؟

جنس بدنه گیربکس چدن HT200 میباشد.

  1. جنس چرخ دنده ها چیست؟

جنس دنده و شفت ها 38CrMo

  1. چه گیربکسی مناسب چه سیلندر مارپیچی است؟

برای پیداکردن سایز مناسب گیربکس، باید اندازه دم مارپیچ و فلنج آن را دانست.

  1. نسبت های رایج تبدیل گیربکس چیست؟

12.5 و 16 و 20 نسبت های رایج تبدیل گیربکس میباشند.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد