دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک چیست ؛ این مقاله به همت تیم فنی و مهندسی گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز، یکی از با کیفیت ترین سازندگان دستگاه تولید گرانول گرد آوری شده است.

بازیافت پلاستیک چیست :

امروزه به دلایل زیاد اقتصادی و زیستی، بازیافت پلاستیک شدیدا افزایش یافته است به این نحو که با افزایش شدید قیمت پلاستیک ­های تولیدی پتروشیمی ها در سطح کشور، برای رسیدن به قیمت مناسب، شرکت ها از پلاستیک های بازیافتی استفاده می­کنند که این پلاستیک به سمت رنگ ­های تیره متمایل می­شود تا تعدد رنگ در مواد بازیافتی با ایجاد رنگ تیره در پلیمر پوشانده گردد. قیمت بسیار بالای مواد اولیه ی تولید شده توسط پتروشیمی ها، بازیافت پلیمرهای مصرف شده را مقرون به صرفه می­کند و صنایع مختلف در تولید محصولات مختلف به مصرف مواد بازیافتی روی می­ آورند.

یک دلیل بسیار مهم دیگر در بازیافت پلاستیک ها دلایل زیست محیطی بوده به این شکل که بازیافت پلاستیک های مصرف شده منجر به نجات محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیط زیست توسط پلیمرها می­گردد.

به دلایل بالا می­توان به رونق گیری صنعت بازیافت پلیمرها اشاره نمود که در حال حاضر دلیل مهم­تر آن دلیل اقتصادی خواهد بود و بسیاری از تولید کنندگان محصولات پلاستیکی به استفاده از پلاستیک­ های بازیافتی پرداخته اند.

 

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

 

مزایای بازیافت پلاستیک :

در سیستم بازیافت پلاستیک، مزایای زیادی نهفته است که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود. برای مثال یکی از مزایا بحث اشتغال ­زایی بوده که با راه اندازی صنعت بازیافت پلاستیک، تعداد زیادی از مهندسین و کارگران وارد کار و صنعت می­شوند و زمینه های کاری جدیدی به وجود می­آید. مزیت دیگر جلوگیری از آلودگی­ های محیط زیست بوده که این پلاستیک به دلیل عدم تجزیه شدن در محیط زیست منجر به آلودگی های فراوانی در محیط زیست می­شود که جمع آوری و بازیافت پلاستیک­های موجود مصرفی از محیط زیست، به صورت چشمگیری از آلودگی های محیط زیستی می­کاهد. تجزیه­ی پلاستیک ها در محیط زیست مقداری میکرو اورگانیسم خطرناک در محیط تشکیل می­دهد که منجر به بازگشت این مواد به بدن انسان و ایجاد خطر می­شود.

از مزایای دیگر صنعت بازیافت پلاستیک، بحث اقتصادی تولید مواد پلاستیکی است که به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مواد خام پتروشیمی، تولید محصولات پلاستیکی شاهد قیمت­های چشمگیری خواهد بود که تولیدکنندگان تلاش می­کنند با جایگزینی مواد پلاستیکی دست دوم و بازیافت شده در صنعت پلاستیک، علاوه بر بالا بردن حاشیه سود محصولات، قیمت بازار محصول را نیز کاهش دهند. البته در برخی از محصولات که تولیدکنندگان خواص مکانیکی بالا می­خواهند، نیاز است تا با افزودنی های خاص مورد مصرف در صنعت پلاستیک، خواص محصول تولیدی با استفاده از مواد بازیافتی را تقویت کنند و به نقطه ­ی اپتیمم برسند.

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

 

ویژگی ­های بازیافت پلاستیک :

در صنعت بازیافت پلاستیک می­توان به موارد جذابی در تولید محصول رسید که از جمله این ویژگی ها بحث تعادل و کاهش قیمت محصول تولید شده است که منجر به تقویت بازار فروش محصول می­گردد و دامنه­ ی سود تولید کننده بالا می رود در نتیجه صنعت تولید تا حد زیادی رونق می­گیرد. ماده­ ی بازیافتی به صورت گرانول و خشک و بدون بو در اختیار تولید کننده قرار می­گیرد و تولید کننده از این محصول دقیقا مانند یک محصول نو استفاده می کند. در حین فرایند بازیافت مقداری از خواص مواد پلیمری بازیافتی افت می­کند که این افت خواص به راحتی با استفاده از افزودنی ها قابل جبران است تا استفاده از این مواد بازیافتی باعث افت خواص چشمگیری در محصول تولیدی نگردد.

تنها محدودیت موجود در صنعت بازیافت مواد، رنگ محصول تولید شده است که به دلیل وجود پیگمنت هایی با رنگ های مختلف در این مواد پلاستیکی، عموما رنگی که در صنعت بازیافت پلاستیک استفاده می­شود رنگ مشکی بوده که این رنگ بخش عمده­ ای از پیگمنت های موجود در مواد پلاستیکی بازیافتی را پوشش دهد.

 

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

 

قیمت دستگاه بازیافت پلاستیک :

قیمت دستگاه های بازیافت پلاستیک بر اساس قطعاتی که در آن ها به کار رفته است و طراحی که در قطعات آن انجام شده است دارای قیمت ­های متفاوتی می­ باشند .برای مثال در یک سری از دستگاه­ها از سیلندر ماردون­های بدون سخت کاری و ساختار بسیار ساده استفاده می­شود که دارای جنس فولاد شکننده­ بوده و از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

همچنین از گیربکس ­های دست ساز در ساخت این دستگاه­ ها استفاده می­ شود در نتیجه دستگاه ساخته شده از قیمت پایینی برخوردار خواهد بود و در نتیجه دارای کیفیت بالایی نیز نخواهد بود. اما بحث طول عمر دستگاه در این نوع از اکسترودرها بسیار مهم است زیرا مواد پلاستیکی بازیافتی دارای مقادیر زیادی ناخالصی است که این ناخالصی­ ها ممکن است از جنس فلز باشند و اگر جداسازی نشود باعث شکست سریع مارپیچ گردد یا سایر ناخالصی­ ها در این مواد اولیه موجود باشد که در سیستم اکستروژن منجر به ایجاد خوردگی در سطوحی از دستگاه در ارتباط با ماده­ ی مذاب گردد و این خوردگی ­ها شدیدا به کارایی دستگاه در حال استفاده صدمه می­زند و منجر به ناکارآمدی دستگاه در فرایند می­شود.

به خصوص گاهی خوردگی در سطح پره­ های مارپیچ ایجاد می­شود که منجر به برگشت زیادی ماده بر خلاف جریان می­گردد و عبور ماده از این نواحی خورده شده منجر به آسیب ­های بیشتری به مارپیچ و همچنین سیلندر می­گردد. و همچنین در صورت ویسکوز بودن ماده ­ی مذاب بازیافتی، گیربکس دست ساز این اکسترودرها دچار شکستگی می­شود و هزینه­ های سنگینی را برای تولید کننده به وجود می ­آورد بنابراین در تولید گرانول با مصرف ماده ی بازیافتی، استفاده از دستگاه های بی کیفیت با قطعات ناکارآمد اصلا توصیه نمی­شود.

در دسته ­ی دیگری از این دستگاه ها از قطعاتی با فولاد با کیفیت استفاده می­شود که از استحکام بالایی برخوردار است و سطوح قطعات سیلندر و مارپیچ با ضخامت بالایی سخت کاری شده اند و از برند معتبری در جهان تهیه می شوند و ادوات برقی مورد استفاده در آن ها از برند های معتبر جهانی است. همچنین از گیربکس­ های با کیفیت مهندسی ساز استفاده می­گردد که به تبع از قیمت و کیفیت بالاتر برخوردار خواهد بود . در این دسته از دستگاه های اکسترودر خوردگی سطح به راحتی به وجود نیامده و سخت کاری ایجاد شده روی سطح قطعات فلزی این دستگاه مانع از آسیب رسیدن قطعات در تماس با ناخالصی ها می­شود که کارایی این دستگاه را شدیدا تقویت کرده و بالا می­برد و با توجه به کیفیت بالایی که دارند از طول عمر بسیار بالاتری نیز برخوردار هستند، که برای فرایند بازیافت بسیار مناسب تر هستند.

در مواد بازیافتی وجود مواد پرکننده در پلاستیک بازیافتی رایج بوده که این پرکننده­ ها منجر به بالا رفتن ویسکوزیته مذاب در اکسترودر شده و فشار بالایی را به مارپیچ، گیربکس و موتور وارد می­نمایند که اگر ضعفی در این قطعات وجود داشته باشد منجر به آسیب سریع و جدی به این دستگاه می­شود که ممکن است به بریدن مارپیچ منجر گردد یا اینکه گیربکس خرد شود که این موارد هزینه های بالایی را برای تعمیر می­طلبد. بنابراین استفاده از محصولات با کیفیت در این دستگاه­ها به شدت توصیه می­شود.­

 

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

 

خرید دستگاه بازیافت پلاستیک :

شما باید در زمان خرید به نکات زیادی توجه داشته باشید تا بتوانید دستگاهی مناسب برای فرایند مورد نظر تهیه نمایید. یکی از اصلی ترین آیتم ­هایی که شما باید مدنظر داشته باشید جنس پلیمری است که قرار است بازیافت نمایید اینکه نوع پلیمر پلی­ اتیلن، پلی­ پروپیلن، پی وی سی یا پلی کربنات باشد در انتخاب دستگاه مورد استفاده شدیدا تاثیرگذار است.

نکته ی دیگری که در خرید دستگاه مهم است ظرفیت تولید مورد نظر با دستگاه می­باشد که در انتخاب نوع سیلندر مارپیچ ، گیربکس، ادوات برقی و موتور مورد استفاده در دستگاه تاثیر گذار است.

هزینه ­ای که برای دستگاه در نظر گرفته اید نیز یک نکته مهم در خرید دستگاه می­باشد. که با جمع بندی این موارد می­توانید دستگاه مناسب برای انجام فرایند مورد نظر را تهیه نمایید.

 

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

 

فروش دستگاه بازیافت پلاستیک :

در ایران فروشندگان زیادی دستگاه بازیافت پلاستیک را ارائه می­دهند که در سطوح قیمتی و کیفیتی گوناگونی بوده و بازار اکسترودر بازیافت پلاستیک را در ایران تشکیل داده است. از جمله عوامل زیادی در تعیین قیمت این دسته از اکسترودر ها تاثیر گذار هستند که می­توان به کیفیت آلیاژ مورد مصرف در ساخت دستگاه، نوع گیربکس مورد استفاده در این دستگاه­ها و سخت کاری که بر روی سیلندر و مارپیچ شده است اشاره نمود که آیتم آخر یکی از نکات مهم در طول عمر استفاده از سیلندر و مارپیچ در اکسترودر های بازیافت پلاستیک می­باشد. در بازار تولید دستگاه بازیافت پلاستیک در ایران، گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز، دستگاه­ هایی با بالاترین کیفیت و حفظ قیمت مناسب را در  بازار اکسترودر های بازیافت پلاستیک ارائه می­دهد.

در بحث فروش اکسترودر های بازیافت پلاستیک از مهم ترین نکات کیفیت بالا و قیمت مناسب است که وجود این دو محصول را برای خرید جذاب تر می­کند و گروه مهندسی ماشین سازی کشاورز این دو ویژگی را هم زمان به مشتریان خود ارائه می­دهند.

 

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

 

دستگاه بازیافت پلاستیک در تهران :

گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز یکی از برترین سازندگان دستگاه های بازیافت پلاستیک در تهران می باشد که ماشین آلات ساخته شده در این مجموعه از بالاترین استاندارد ها برخوردارند.

سازنده­ی دستگاه بازیافت پلاستیک :

در ایران سازندگان فراوانی در این زمینه فعالیت می­کنند و ماشین های بازیافت پلاستیک تولید می­کنند که در این صنعت مورد استفاده قرار می­گیرد. سازندگان این صنعت در دو دسته  کلی قرار میگیرند، دسته ی اول سازندگانی هستند که علاوه بر مونتاژ دستگاه، تمامی جزئیات و قطعات آن را نیز جزء به جزء در مجموعه ی خود و یا مجموعه های همکار می سازند و قیمت به نسبت پایین تری دارند. این دسته از دستگاه ها به علت پایین تر بودن از سطح استاندارد عموما عمر مفید پایینی داشته و پس از مدتی به دلایلی همچون خوردگی مارپیچ ظرفیت دستگاه به شدت افت میکند. دسته ی دوم سازندگانی هستند که از قطعات با کیفیت و استاندارد عموما وارداتی استفاده میکنند و دستگاه های ساخت این دسته در سطح استاندارد های جهانی قرار می گیرند.

 

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

 

ساخت دستگاه بازیافت پلاستیک :

در بحث ساخت دستگاه های بازیافت پلاستیک مراحل مختلفی طی می­شود که ابتدا این دستگاه طراحی می­شود که این طراحی تابع عوامل زیادی از جمله میزان توان تولید اکسترودر و همچنین نوع پلیمر تولیدی توسط این دستگاه می­باشد که تعداد مارپیچ مورد استفاده، توان الکتروموتور، قطر مارپیچ و طراحی سطح مارپیچ را تعیین می­کند.

اگر به صورت تخصصی تر بخواهید این موضوع را بررسی نمایید حتی مقدار پر کننده ­ی موجود در ماده ­ی بازیافتی بر طراحی این دستگاه اکسترودر موثر است که موتور مورد استفاده در دستگاه چه توانی داشته باشد و طرح مارپیچ طراحی شده به چه شکلی باشد.

در صنعت بازیافت مواد پلاستیکی، دستگاه ها با توجه به گزینه ­ها و آیتم های زیادی ساخته می­شوند که از جمله این آیتم­ ها می­توان نوع ماده و میزان بازدهی دستگاه بازیافت پلاستیک اشاره کرد که در زمینه­ ی ساخت اکسترودرهای بازیافت پلاستیک و یا اکسترودر گرانول ساز، باید طراحی مارپیچ دقیقا متناسب با نوع پلیمر بازیافتی باشد تا بتواند یک بازدهی خوبی از تولید گرانول پلاستیک بازیافتی بدهد و در حین فرایند بازیافت کمترین افت خواص در پلیمر به وجود بیاید. تک مارپیچ و دو مارپیچ بودن دستگاه با توجه به نوع ماده انتخاب می­شود که در صورت اینکه ماده نیاز به اختلاط بالا داشته باشد نوع اکسترودر دو مارپیچ همسوگرد بوده و در صورتی که ماده حساس به دما باشد نوع اکسترودر دو مارپیچ ناهمسوگرد بوده تا قدرت پمپ مذاب را تقویت کند. و در زمینه­ ی بازیافت پلیمرهای دیگری مثل پلی اتیلن یا پلی پروپیلن از اکسترودرهای تک مارپیچ استفاده می­کند.

در ساخت این دستگاه باید توجه گردد که مواد ضایعاتی وارد شده در دستگاه از جمله پرک، کندور، یا ضایعات آسیابی باید در یک سایز و توزیع سایز یکنواختی ایجاد گردد تا در هنگام حرکت در هوپر مشکلی برای ریزش مواد در اکسترودر به وجود نیاید.

سیلندر و مارپیچ اکسترودرهای بازیافتی باید به صورت دقیقی سخت کاری شده باشند تا از آسیب رسیدن به سطوح فلزی آن جلوگیری گردد و مواد غیرخالص وارد شده به اکسترودر منجر به ایجاد خوردگی بر سطح سیلندر و مارپیچ نگردد.

عموم اکسترودرهای بازیافتی گرانول ساز تک مارپیچ بوده که در زمینه­ ی بازیافت پلی اتیلن و پلی پروپیلن کاربرد دارد و مواد بازیافتی را از حالت مواد خرد شده به گرانول های یکدست تبدیل می­کند. این دسته از اکسترودرها دارای یک بخش گاززدایی است که در صورت اینکه رطوبتی در مواد بود یا اینکه ناخالصی در مواد بود و در حین فرایند به صورت بخار درآید و به وسیله ی بخش گاززدایی، از درون مذاب مکیده گردد و خارج شود.

دستگاه بازیافت پلاستیک دست دوم :

در زمینه دستگاه صنعت بازیافت پلاستیک، خرید دستگاه دست دوم اصلا پیشنهاد نمی­شود به این دلیل که این دستگاه مستهلک شده و آسیب دیده و در این صنعت درآمدزا، به ندرت پیش می ­آید که دستگاه سالم فروخته شود و عموما دستگاه های دست دوم در صورت آسیب دیدن به فروش می­رسند، و دستگاه های سالم به فروش نمی­رسد.

دستگاه های بازیافت دست دوم عموما به علت وجود ضایعات های خورنده به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهند. بنابراین حتما قبل از خرید دستگاه های دست دوم نسبت به بازرسی سیلندر و مارپیچ و گیربکس دستگاه مذکور اقدامات لازم را به عمل آورید.

مشاوره بازیافت پلاستیک :

شرکت ماشین سازی کشاورز در زمینه­ی بازیافت پلیمرهای مختلف از جمله PVC مانند لوله، اتصالات و دیوارپوش­ها و محصولات پلیمر پلی­ اتیلن مانند تیپ، پلی­ پروپیلن انواع لوله و اتصالات و … به صورت حرفه­ ای مشاوره می­دهد و می­توانید با شماره­ 7-02188001006 تماس حاصل فرمائید.

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

بهترین روش بازیافت پلاستیک :

بهترین روش بازیافت پلاستیک در این صنعت، شامل چند مرحله می­شود که در مرحله­ ی اول تمام پلیمرهای مختلف از یکدیگر جدا میشوند، دسته­ های پلیمری PVC، HDPE، PP، LDPE و PET و تمامی این مواد از یکدیگر جداسازی میگردند و سپس مواد جداسازی شده خرد میگردند و طی چندیدن مرحله شست و شو ، تمام آلودگی­ها در این مواد از بین میرود. سپس در نهایت این مواد در دمای مناسب خشک میگردند که ذرات خشک شده به عنوان ماده ی ورودی دستگاه گرانول ساز خواهند بود و در نهایت این مواد پاک شده به صورت گرانول­ های یک اندازه و یکنواخت در آمده و این مواد برای مصرف کنندگان ارسال می­گردد تا این مواد برای تولید محصول برای بار دوم مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم بازیافت پلاستیک از چند بخش اصلی تشکیل می شود که یکی از این بخش­ها شامل تفکیک و جداسازی پلاستیک­ها از یکدیگر بوده که این مرحله معمولا به صورت دستی انجام می­شود که نیروهای انسانی پلاستیک­ هایی با جنس­های یکسان یا نزدیک به هم را جداسازی نموده و در یک دسته قرار می­دهند تا مواد موجود در این دسته را بتوان در یک سیستم مخلوط کرد و توان اختلاط این مواد با یکدیگر میسر گردد و مواد موجود در این دسته با یکدیگر سازگار باشند و در ادامه سیستم بازیافت پلیمرها، مرحله ی بعدی شست و شوی مواد بازیافتی است تا مواد پلاستیکی عاری از آلودگی ها و بوی بد گردد و سپس این مواد خشکسازی می­شود و در ادامه ی این مرحله مواد خشک شده خرد می­شوند تا مواد بتواند به صورت خشک شده به درون اکسترودر وارد شود. و در مرحله ­ی آخر این مواد بازیافت شده توسط اکسترودر به گرانول های بازیافتی تبدیل می­شود که این نوع از اکسترودر باید دارای ویژگی های منحصر بفردی متناسب با جنس پلاستیک بازیافتی باشد. مواد بازیافتی الزاما باید از الک های آهن ربا عبور کند تا اینکه تمامی مواد فلزی از درون مواد بازیافتی جدا گردد و از ورود فلز به درون اکسترودر و آسیب رسیدن به مارپیچ جلوگیری گردد.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد