خط تولید نایلون گلخانه ای

خط تولید نایلون گلخانه ای

خط تولید نایلون گلخانه ای ؛ نایلون های گلخانه ای عضوی ضروری در ایجاد محیطی مطلوب حتی در خارج از فصل رشد برای پرورش گیاهان و محصولات مورد نیاز است. در گذشته از شیشه به عنوان پوشش محافظتی در گلخانه ها استفاده می شد. اما معایبی چون گران بودن,احتیاج به اسکلت سنگین و مقاوم,زیاد بودن هزینه های نگهداری و مقاومت پایین در برابر عوامل محیطی موجب جایگزینی آن با نایلون شد.

انواع پلاستیک مورد استفاده در خط تولید نایلون گلخانه ای

به طور کلی پوشش های گلخانه را میتوان به دو دسته انعطاف پذیر(شکل پذیر) یا سخت و محکم تقسیم کرد که دلیل این تفاوت در پلیمر استفاده شده در ساخت پوشش گلخانه است.

پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید : دستگاه بازیافت پلاستیک

پلی اتیلن

متداول ترین و انعطاف پذیرترین پلاستیک مورد استفاده در تولید نایلون های گلخانه ای انعطاف پذیر، پلی اتیلن است. یکی از ویژگی های بارز پلی اتیلن پایین بودن قیمت آن است که آن را به بهترین انتخاب از بعد اقتصادی تبدیل میکند.نکته مهم در استفاده از پوشش پلی اتیلنی این است که میتوان از آن برای اسکلت های چوبی یا فلزی استفاده کرد ، ولی اگر اسکلت ما از جنس pvc باشد بهتر است یک لایه پرایمر روی اسکلت قرار بگیرد وگرنه pvc میتواند پلی اتیلن را در مرور زمان دچار خوردگی کند. ضخامت استاندارد این مدل از نایلون 6 میلی متر است. البته با توجه به محصول کشت شده و آب و هوای منطقه میتوان نایلون با ضخامت مورد نظر را سفارش داد.

خط تولید نایلون گلخانه ای

پوشش پلی اتیلنی ؛ خط تولید نایلون گلخانه ای

کوپلیمر

انواع مختلفی از کوپلیمر های اتن در بازار موجود است . کوپلیمری که در صنعت برای روکش گلخانه استفاده میشود اتیلن وینیل استات (EVA) نام دارد . درجه ای بالاتر از نایلون پلی اتیلن بوده که کمی بادوام تر و ماندگار تر است. قبل از شروع به شکنندگی و شکسته شدن ، می تواند در گلخانه شما تا سه سال دوام داشته باشد. پلاستیک های کوپلیمر گران قیمت نیز وجود دارد که از دوام بالاتری برخوردار هستند و شبیه به شیشه عمل می کنند.

خط تولید نایلون گلخانه ای

پوشش کوپلیمری ، خط تولید نایلون گلخانه ای

پلی کربنات

پوشش های ساخته شده از پلی کربنات سخت بوده و انعطاف پذیر نیست و در دو مدل تخت و موجدار ساخته میشود. مدل تخت آن سه لایه است که دو لایه بیرونی آن تخت است و لایه وسط موجدار است.  قیمت آن از پوشش های پلی اتیلنی بیشتر است اما طول عمر بیشتری دارند. یکی از مزایای پلی کربنات این است که تقریبا به شفافیت شیشه است ولی به دلیل سختی که دارند نمیتوان در اسکلت های گنبدی( به طور کلی اسکلت های منحنی دار) مورد استفاده قرار بگیرند.

خط تولید نایلون گلخانه ای

پوشش پلی کربناتی ، خط تولید نایلون گلخانه ای

پلی وینیل کلراید

پوشش سخت دیگری که در آن از مواد نرم کننده برای افزایش انطاف پذیری استفاده میشود. این پوشش جاذب گرد و غبار است و احتیاج به شستشوی مداوم دارد. در برابر هوای سرد حساس است و به طور کلی انتخاب مناسبی برای پوشش گلخانه ای نیست.

خط تولید نایلون گلخانه ای

پوشش وینیل کلریدی ، خط تولید نایلون گلخانه ای

فرآیند خط تولید نایلون گلخانه ای

ابتدا مواد در یک میکسر به خوبی مخلوط میشوند و سپس به قیف وروردی میروند. بسته به تعداد لایه های مورد استفاده در تولید نایلون گلخانه تعداد اکسترودر های ما نیز متفاوت است. اگر نایلون یک لایه باشد یک اکسترودر یا اگر فرضا سه لایه باشد سه اکسترودر برای ساخت نایلون نیاز است.بعد از اینکه مواد درون اکسترودر ها ذوب شد به سمت دای هد میروند تا شکل اولیه بگیرند. دای هد این خط به صورت استوانه ای است که خرطومی هایی در اطراف آن برای وزش باد قرار گرفته است  تا مذاب به صورت یک فیلم پلاستیکی حباب شکل در آمده و به سمت بالا برود.

وزش باد دو نتیجه در بر دارد:

  1. باعث خنک شدن پلاستیک ما میشود
  2. شدت باد وزیده شده عرض نایلون ما را مشخص میکند.

پس از خنک شدن پلاستیک دیگر دو طرف پلاستیک ما به هم نمی چسبد بنابرین میتوان آن را با استفاده ازغلطک رول کرد. ضخامت نایلون گلخانه ما به سرعت کشنده بستگی دارد. هرچه کشنده سریع تر مواد را بکشد ضخامت کمتر میشود.  هر چه لایه های فیلم پلاستیکی ما بیشتر باشد غلطک های بیشتری نیازاست تا این لایه ها به خوبی روی هم سوار شوند. در انتها فیلم پلاستیکی ما رول شده و بسته بندی میشود.

خط تولید نایلون گلخانه ای

شماتیک خط تولید نایلون گلخانه ای

مواد افزودنی در خط تولید نایلون گلخانه ای

ضد مه

(anti-fog) بخار شدن آب درون گلخانه و نشستن ذرات بخار و قطرات آب روی پوشش گلخانه میتواند از رسیدن نور کافی به گیاه ما جلوگیری کند.همچنین میتواند مانند ذره بین عمل کرده و موجب سوختن گیاه ما بشود. بنابراین از افزودنی آنتی دریپ استفاده میشود تا قطرات آب روی پوشش پلاستیکی باقی نمانده و به سمت پایین سر بخورد.

ضد اشعه ماورای بنفش(anti-uv): از پوشش پلاستیکی گلخانه ما در برابر اشعه های تخریب گر با انرژی بالا مراقبت میکند و طول عمر آن را افزایش میدهد. همچنین از گیاهان داخل گلخانه دربرابر این امواج مراقبت میکند.

مادون قرمز(IR)

برای جلوگیری از افت دما در طول شب از این افزودنی استفاده میشود

اتیلن وینیل اکریلات(EVA) یا اتیلن بوتیل اکریلات(EBA)

این افزوددنی موجب افزایش مقاومت مکانیکی و تحمل فیلم پلاستیکی در برابر تنش میشود. برای مناطقی که شدت وزش باد بالا است استفاده از این افزودنی مناسب است.

قیمت نایلون گلخانه و خط تولید نایلون گلخانه ای

این فاکتور به عوامل متعددی بستگی دارد: میزان و انواع افزودنی های مورد استفاده ,  کیفیت مواد اولیه استفاده شده , قیمت جهانی مواد اولیه , عرض و ضخامت نایلون از سری عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت تمام شده محصول است.

مزایای استفاده از نایلون گلخانه نسبت به شیشه

  • پوشش های پلاستیکی گرما را بهتر حفظ میکند بنابراین موجب کاهش مصرف انرژی میشوند.
  • ارزان هستند
  • عمر و دوام بالایی دارند
  • سبک هستند و نیازی به استفاده از اسکلت های سنگین نیست.
  • قابل ترمیم هستند
  • نصب یا تعویض آن بسیار راحت تر از شیشه است.

نتیجه گیری برای خط تولید نایلون گلخانه ای

به طورکلی امروزه تولید و پرورش محصولات کشاورزی خارج از فصل تولید آن ها تبدیل به یکی از پرسودترین بازارهای صنعت کشاورزی شده است. مهم نیست ابعاد گلخانه شما چقدر باشد , چیزی که مهم است ایجاد شرایطی است که نور، رطوبت و دمای مناسب را برای رشد گیاهان ایجاد کند و در برابر عوامل طبیعی مانند برف، باران و طوفان از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند. هنگام خرید پوشش گلخانه باید به عواملی چون

  1. مدت زمان استفاده از گلخانه
  2. برآورد هزینه ها
  3. نوع کشت
  4. آب و هوای منطقه

توجه لازم را بکنید تا بهترین انتخاب را برای گلخانه خود داشته باشید.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد