گیربکس اکسترودر دو محور (دو مارپیچ) سری SZ و SZL

گیربکس اکسترودر دو محور (دو مارپیچ) سری SZ و SZL

گیربکس اکسترودر دو محور ، این دسته از گیربکس­ها شامل دو دسته­ی SZ , SZL می­باشند، این نوع گیربکس­ها از دو قسمت اصلی تشکیل می­شوند که بخش اول مانند گیربکس­های اکسترودر تک مارپیچ بوده و از نوع کاهنده است که سرعت بالا و قدرت کم را به سرعت پایین و قدرت بالا تقسیم می کند

گیربکس اکسترودر دو محور

گیربکس اکسترودر دو محور

اما در اکسترودرهای دو مارپیچ چون به دو نیرو محرکه برای حرکت دو مارپیچ نیاز داریم باید این نیرو محرکه به دو قسمت تقسیم شود، بنابراین در این دسته از اکسترودرها، یک بخش اضافی برای انتقال نیرو از الکتروموتور به مارپیچ­ها نیاز است که به بخش گیربکس توزییع معروف بوده و با درگیر شدن دو چرخدنده­ی بلند در محفظه­ی روغن نیرومحرکه به دو بخش تقسیم می­شود و منجر به حرکت هر دو مارپیچ شده، که این اکسترودرهای دو مارپیچ در تولید مواد پلیمری گوناگونی مانند PVC، مورد استفاده قرار می­گیرد.

گیربکس اکسترودر دو محور

گیربکس اکسترودر دو محور

بخش اول دور موتور را از 1440 دور بر دقیقه به 33 الی 38 دور بر دقیقه کاهش می­دهد که منجر به افزایش نیروی محرکه الکترو موتور شده و منجر به حرکت مارپیچ­ها می­شود. پس از این بخش از ماردون نیرو محرکه وارد بخش توزیع شده که وجود دو چرخدنده که در طول زیادی با یکدیگر درگیرند منجر به ایجاد دو نیرو محرکه در خلاف جهت یکدیگر شده و دو مارپیچ را به صورت ناهمسوگرد به حرکت در می­آورد.

گیربکس اکسترودر دو محور

گیربکس اکسترودر دو محور

در چیدمان گیربکس دو محور سری SZ، دو بخش از گیربکس به نحوی قرار گرفته که دو گیربکس دقیقا در پشت هم قرار گرفته و نیرو به همین نحو منتقل می­شود در حالی که در گیربکس دو محور سری SZL، دو بخش از گیربکس به شکلی قرار گرفته که دو گیربکس عمود بر یکدیگر قرار گرفته و به این نحو نیرو را در طول این دو بخش از گیربکس انتقال می­دهند. طرح این دسته از گیربکس دو محوره به شکل L مانند کنار همدیگر قرار می­گیرند.

در این نوع گیربکس­ها، دنده های چرخدنده به گونه­ای طراحی می­شوند که دو شفت خروجی به مقدار 5/3 درجه به سمت یکدیگر مایل شوند تا گام­های مارپیچ های کونیکال در ناحیه­ی جلویی به سمت متمایل شوند و در یکدیگر فرو روند. در این دسته از اکسترودرها، که دارای دو مارپیچ بوده، دیواره­های طراحی شده بر روی مارپیچ باید در یکدیگر فرو روند و در برخی از این دسته اکسترودرها به دلیل ساختار کونیکال مارپیچ، ناحیه­ ی جلویی مارپیچ از ناحیه عقبی مارپیچ دارای قطر کمتری بوده و بنابراین باید دو مارپیچ به سمت یکدیگر متمایل باشند که دیواره­های مارپیچ در یکدیگر فرو رود و تنش لازم را به مذاب پلیمری وارد نماید. که این انحراف در خود گیربکس توزیع وجود داشته که از طریق شفت به مارپیچ­ها منتقل شده و این انحراف را نیز در مارپیچ ­ها به وجود می­آورد.

گیربکس اکسترودر های دو محور نا همسوگرد با سایزهای متنوعی در بازار به فروش می­رسد که این سایزها با نماد SZ45، SZ51، SZ50، SZ55، SZ60، SZ65، SZ80، SZ92 و SZ110 می باشد.

گیربکس اکسترودر دو محور

گیربکس اکسترودر دو محور

در طراحی گیربکس دو محور SZL، به نحوی قرار می­گیرند که موتور و بخش گیربکس توزیع با هم موازی بوده و گیربکس کاهنده، از سطح زمین تا ارتفاع گیربکس توزیع بالا آمده و با انتقال نیرو از الکتروموتور به گیربکس توزیع توسط گیربکس کاهنده، نیرو حرکتی افزایش یافته، در حالی که با تقسیم شدن نیرو محرکه در گیربکس توزیع به دو محور این نیرو بین دو محور تقسیم می شود. دو محور چرخنده در این گیربکس توزیع، به صورت کامل در روغن بوده و به دلیل نیروی بسیار زیادی که از یک محور به محور دیگر منتقل می شود، این دو چرخدنده در طول تماس بالایی این عمل را انجام می­دهند.

 

هر کدام از محفظه­ های این گیربکس ها پر از روغن بوده که وظیفه ی روانکاری را بر عهده داشته تا هم گرما زیادی در دنده­ها جمع نشده و این دما در کل محفظه تقسیم شود و هم از اصطکاک بین این چرخدنده ها کاسته شود و گرمای کمتری تولید گردد که برای جلوگیری از نشت این روغن به خارج از محفظه، یک ناحیه­ ی سیل کننده یا همان آببند در نواحی ورود و خروج نیرو محرکه از طریق شفت تعبیه شده است تا روغن از درون محفظه خارج نگردد.

برای کنترل دمای درون گیربکس، به دو روش سرد سازی انجام شده در برخی از گیربکس­ها روغن از محفظه­ ی گیربکس خارج شده و در یک سیکل خنک سازی توسط هوا یا توسط آب خنک می­شود ودر بخی حالات آب در اطراف روغن موجود در سیستم گردش نموده و روغن موجود در محفظه ی گیربکس بدون خراج شدن در محفظه خنک سازی می­شود.

گیربکس اکسترودر دو محور

گیربکس اکسترودر دو محور

در هر گیربکسی که طراحی شده چند محور وجود دارد که این محورها بر روی ناحیه ­ای سوار شده و توانایی چرخش خواهند داشت که این نواحی باید اصطکاک کمی برای چرخش محورها ایجاد نماید، این محورها درون بلبرینگ هایی قرار گرفته که بلبرینگ­ها با سوار شدن دو لایه فلز و یک لایه روان ساز روغنی، چرخش را برای محور ها راحت نموده است، که بدون هیچگونه فشاری به موتور این محورها به چرخش در می­آیند.

در زمان تزریق مذاب به قالب در شکل دهی پلاستیک، نیروی زیادی از طرف مذاب به مارپیچ ­ها وارد می­شود که این نیرو از طریق شفت به گیربکس توزیع وارد شده و ممکن است منجر به آسیب های زیادی به این بخش از گیربکس شود به همین دلیل این بخش از گیربکس دارای ناحیه خاصی برای خنثی کردن این نیرو بوده و اجازه نمی­دهد که این نیرو به گیربکس توزیع وارد گردد.

گیربکس اکسترودر دو محور

گیربکس اکسترودر دو محور

نگارش توسط گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز ، بزرگ ترین تامین کننده ی قطعات اکستروژنی در ایران.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد