سیلندر و مارپیچ چیست ؟

سیلندر و مارپیچ چیست ؟

در این مقاله که به همت تیم تحریریه گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز تهیه شده است به این موضوع می پردازیم که سیلندر و مارپیچ چیست ؟ در ادامه با ما همراه باشید :

سیلندر و مارپیچ یا به اصطلاح عامیانه سیلندر ماردون قطعه ای فولادی با آبکاری های مخصوص و بصورت استوانه ای شکل می باشد که برای میکس و پخت مواد پلیمری از آن استفاده میشود.

سیلندر و ماریپیچ از دو یا چند قسمت تشکیل شده و نسبت به نوع استفاده و محصول تولیدی در انواع گوناگون ساخته می شود، طراحی های سیلندر و مارپیچ رابطه مستقیم با مواد پلیمری مورد استفاده دارد برای مثال سیلندر و مارپیچ خطوط تولید لوله پلی اتیلن با سیلندر و مارپیچ های خطوط تولید پی وی سی PVC متفاوت است و به طور کلی سیلندر و مارپیچ را میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد :

1-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله و مخازن پلی اتیلن

2-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله های پی وی سی ، چوب پلاست و پلی وود

3-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید نایلون و نایلکس

4- سیلندر و مارپیچ های خط های تولید محصولات بادی

5-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید گرانول و بازیافت

6- سیلندر ماردون های خط های تولید مستربچ و کامپاند

7- سیلندر ماردون های خط های تولید تزریق

که برای هر کدام از موارد بالا نوع طراحی ، نوع جنس سیلندر و مارپیچ ، نوع آبکاری سیلندر و مارپیچ و حتی شکل آنها متفاوت است.

پیشنهاد میشود مقاله دستگاه بازیافت پلاستیک را هم مطالعه بفرمایید .

سیلندر و مارپیچ چیست

سیلندر و مارپیچ چیست

 

به طور کلی سیلندر و مارپیچ ها به دو صورت تک مارپیچ و دو مارپیچ طراحی و به صورت استوانه با مخروطی شکل ساخته می شوند.

نکته دیگر در سیلندر و مارپیچ که معمولا در ایران زیاد مورد توجه قرار نمیگیرد ولی در امر تولید بسیار مهم می باشد نوع آبکاری سیلندر و مارپیچ هاست و بخصوص قسمت مارپیچ آن که باید از آبکاری مناسبی برخوردار باشد.

نکته بعدی طول سیلندر و مارپیچ و یا به اصطلاح نسبت قطر ماردون به طول L/D  می باشد که بستگی به موادی مورد استفاده قرار می گیرد و محصول نهایی تولید شده بستگی دارد و در تولید با کیفیت نقش بسیار زیادی دارد.

سیلندر ماریچ ها معمولا از جنس فولاد سخت و با آبکاری های کروم سخت ، نیتراته ، بای متالیک ( ضد سایش ) در مارکت ایران یافت می شود.

متاسفانه در ایران به دلیل نبود یک سری امکانات و تجهیزات امکان ساخت سیلندر و مارپیچی با کیفیت که بتواند با نمونه اروپایی یا چینی رقابت کند وجود ندارد و مجبور به واردات آن هستیم که بیشتر در ایران نمونه چینی آن وارد می شود.

و در آخر به دوستان و همکاران گرامی و عزیزانی که به تازگی می خواد وارد صنایع تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری شود توصیه می شود به نکات گفته شده توجه کنند تا در آینده دچار هزینه های خسارت و یا تعمیرات زود هنگام دستگاهای تولید خود نشوند.

تلاش شبانه روزی همکاران ما در گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز تامین خواسته و نظر شماست و با سابقه بیش از 30 ساله در این صنعت و تجربه و علم مهندسین متخصص برای هرچه بیشتر جلب رضایت مشتریان عزیز تلاش خود را می نماییم.

با آرزوی موفقیت برای همه عزیزان

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد