پلی اتیلن ترفتالات (PET)

پلی اتیلن ترفتالات (PET)

پت یا پلی اتیلن ترفتالات (PET) یک پلیمر ترموپلاستیک از خانواده پلی استرهاست که به روش پلیمریزاسیون مرحله ای، از واکنش بین اسید ترفتالیک خالص (PTA) و مونو اتیلن گلیکول(MEG) تولید می گردد. پلی استر ها خانواده ای از پلیمرها هستند که از واکنش بین یک الکل و اسید تشکیل میشوند. این پلیمرها در حین سنتز مولکول آب تولید میکنند، که این مولکول ها باید در حین سنتز خارج شوند.

PET اولین بار در اواسط دهه 1940 در آمریکای شمالی توسط شیمیدانان DuPont که در جستجوی الیاف مصنوعی جدید بودند، سنتز شد. بعداً DuPont،  فیبر از جنس PET خود را Dacron  نامگذاری کرد. امروزه بیش از نیمی از الیاف مصنوعی جهان از PET ساخته می شود ،که در کاربردهای الیاف یا پارچه به آن پلی استر می گویند. هنگامی که برای ظروف و مقاصد دیگر استفاده می شود، PET یا PET رزین نامیده می شود.

در اواخر دهه 1950، محققان راهی برای کشش ورقه اکسترود شده نازک از PET در دو جهت برای ایجاد فیلم PET پیدا کردند که امروزه به طور گسترده برای فیلم‌های ویدئویی، عکس و بسته‌بندی استفاده می‌شود. در اوایل دهه 1970، این فناوری برای قالب‌گیری دمشی PET در بطری‌ها توسعه یافت. بطری PET در سال 1973 به ثبت رسید.

پلی اتیلن ترفتالات در اغلب کشور ها برای تولید الیاف پلی استر(۷۰ درصد) رزین بطری (۲۲ درصد) فیلم (۶ درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (۲ درصد) به کار میرود.  پلی اتیلن ترفتالات در صنعت بسته بندی به خصوص بطری های مایعات آشامیدنی نقش مهمی دارد به طوری که امروزه 70 درصد بطری های تولیدی از جنس پلی اتیلن ترفتالات است.

مزیت های PET 

  1. در عین استحکام بالا، وزن پایین دارد و حمل و نقل آن آسان و کارآمد است.
  2. این ماده به عنوان عایق رطوبتی شناخته و استفاده می‌شود.
  3. عایق الکتریکی بسیار خوبی بوده و خاصیت بالایی در این زمینه دارد.
  4. مقاوم در برابر حرارت است (دمای استفاده از 60- تا 130 درجه سانتیگراد)
  5. در مقایسه با PBT، دمای اعوجاج گرما (HDT) بالاتری دارد.
  6. نفوذپذیری گاز کمی دارد و عایق گار نیز محسوب می‌شود. (به ویژه در مقابل دی اکسید کربن)
  7. دچار شکستگی و همچنین پارگی نخواهد شد و انعطاف بالایی دارد.(از این رو در برخی از کاربردها جایگزین مناسب شیشه است)
  8. از نظر بسیاری از سازمان‌ها و آژانس‌های بهداشتی، برای تماس با غذاها و نوشیدنی‌ها بی‌خطر است.
  9. عدم تولید دیوکسین در ماکروویو یا هوای گرم

نسبت به سایر گزینه های موجود در صنعت بسته بندی، تولید این پلیمر به انرژی کمتری نیاز دارد. همچنین بسیار سبک، قوی و بادوام است، به این معنی که بسته بندی کمتری برای محافظت از محصولات ما مورد نیاز است. بسته بندی سبک تر به این معنی است که سوخت کمتری برای حمل و نقل مورد نیاز است در نتیجه میزان انتشار کربن کاهش می یابد. تلاش ها برای خالص سازی بیشتر و کاهش وزن بطری‌های PET ادامه دار بوده است به گونه ای که وزن آن‌ها 40 درصد کمتر از سال 2000 است.

از آنجایی که فیلم های تولید شده از PET عایق الکتریکی هستند، از آن ها در ساخت روکش کابل سیم و برق ، عایق کمپرسور( مثلا در یخچال) استفاده میشود.

تست HDT که یک نوع دمای نرم شدگی پلیمر است نشان دهنده دمایی است که نمادی از مقاومت، پلیمر است زمانی که تحت یک بار خمشی قرار گرفته و دمایش بالا می رود. درواقع دمای HDT یا دمای تغییر شکل خمشی تحت بار یک پلیمر معیاری از پایداری حرارتی یا مقاومت حرارتی پلیمر تحت بار یا خزش اعمالی بر نمونه است.

به دلیل خواص منحصر به فرد آن، پت امروزه تبدیل به انتخاب اول در صنعت بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها قرار گرفته است. از نظر فیزیکی، همچون شیشه سخت است ( به راحتی تغییر شکل نمیدهد) اما برخلاف آن نشکن و بسیار سبک می باشد ، به راحتی میتوان آن را جابجا کرد و از نظر هزینه های حمل و نقل به صرفه است. PET در برابر نفوذ مواد میکرو ارگانیسم مقاوم است. همچنین از نظر شیمیایی با مواد غذایی واکنش نمیدهد. با توجه به نحوه سنتز آن، پلی اتیلن ترفتالات ممکن است هم به عنوان یک پلیمر آمورف (شفاف) و هم به عنوان یک پلیمر نیمه کریستالی وجود داشته باشد. بسته به ساختار بلوری و اندازه ضرات، ماده نیمه کریستالی ممکن است شفاف (اندازه ذرات کمتر از 500 نانومتر) یا مات و کدر (اندازه ذرات تا چند میکرومتر) باشند.

 

مزایای بازیافت PET

یکی از ویژگی های تقریباً منحصر به فرد PET در بین پلاستیک ها این است که تقریباً بی نهایت بار قابل بازیافت است و از آنجا که می توان آن را به محصولات جدید تبدیل کرد، نیاز به ساخت PET تازه و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد. محصولات PET بازیافتی تا 90 درصد در انتشار CO2 در مقایسه با PET پتروشیمی تفاوت دارند. امروزه حدود 58 درصد از بطری‌های PET در اروپا بازیافت می‌شوند. PET بیشترین میزان بازیافت در بین پلیمرهای استفاده شده در صنعت بسته بندی را دارا است. بر روی اکثر بسته‌بندی‌های پلاستیکی، یک عدد در داخل نماد بازیافت (بصورت مثلث) خواهید دید. این عدد به شما می گوید که بسته بندی از چه پلاستیکی ساخته شده است و قابل بازیافت است یا خیر. نماد بسته بندی هایی از جنس PET عدد 1 است.

پت های بازیافتی در ایده آل ترین حالت تبدیل به مواد اولیه، برای بسته بندی مجدد مواد غذایی میشوند. اگر قوانین کشورها اجازه این کار را ندهند یا کیفیت مواد بازیافتی برای این امر کافی نباشد، پت های بازیافتی تبدیل به نخ میشوند و از آن در پوشاک استفاده میشود. همچنین از پت بازیافتی در ساخت قطعات داخلی خودرو مثل کمربند ایمنی نیز استفاده میشود.

تاییدیه های جهانی

 

پت توسط FDA و تمامی آژانس های ایمنی و بهداشت سراسر جهان، از جهت بی اثر بودن و ایمن بودن برای در معرض غذا و نوشیدنی قرار دادن، تایید شده است. قابل استفاده بودن پت برای کاربرد های غذایی، نوشیدنی، دارویی، و پزشکی بار ها و بارها از طریق مطالعات گسترده، تاییدیه های نظارتی، آزمایشات مختلف مورد تایید قرار گرفته است. در ساختار PET ، بیسفنول-ای (Bisphenol-A) یا فتالات ها که نوعی نرم کننده هستند مورد استفاده قرار نگرفتند.

شما میتوانید از طریق تماس با کارشناسان ما نسبت به خرید خط بازیافت PET یا تعویض قطعات خط تولید فعلی خود اقدام نمایید.

 

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد