خط تولید گرانول بازیافتی

خط تولید گرانول بازیافتی

خط تولید گرانول بازیافتی ؛ امروزه با افزایش جمعیت و در نتیجه آن افزایش میزان مصرف ، شاهد پیشرفت بیش از پیش  در صنعت پلاستیک هستیم . از آنجایی که پلاستیک ها و در کل پلیمرها در همه جوانب زندگی ما  نفوذ کردند و متاسفانه بیشتر این مواد تجزیه ناپذیر هستند ، اهمیت بازیافت پلاستیک و همچنین دستگاه بازیافت پلاستیک بیش از قبل مطرح میشود.

در تمام وسایل اطراف ما از لباس و کیف و کفش گرفته تا موبایل و وسایل هوشمند ، پلیمر و پلاستیک به کار رفته است که این وسایل طول عمری داشته و باید از چرخه مصرف خود عبور کرده و تبدیل به زباله شوند . پس بدیهی است با این حجم از مصرف گرایی ، میزان زیادی زباله پلاستیکی تولید شود که هر کدام از آنها بیش از 350 سال طول میکشند تا تجزیه شوند . بازیافت زباله پلاستیکی نه تنها کاری اخلاقی و به نفع محیط زیست ؛ بلکه هدفی اقتصادی هم به دنبال خواهد داشت.

خط تولید گرانول بازیافتی

شماره هر پلاستیک در بازیافت

گرانول بازیافتی چیست

بازیافت پلاستیک همانند بازیافت دیگر مواد نیست و در بازیافت پلاستیک باید جداسازی انجام گیرد . در این فرایند به دلیل تفاوت جنس های پلاستیکی باهم (متفاوت بودن پایه پلیمری) باید جداسازی انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

بازیافت پلاستیک، با هدف تولید گرانول از مواد بازیافتی و ایجاد ارزش افزوده با تولید محصولات پلاستیکی مختلف انجام می شود. معمولا، اکثر پلاستیک‌ها قابلیت بازیافت دارند، به جز تعداد کمی از پلاستیک ها که با عنوان ترموست شناخته می‌شوند و به گرما حساس هستند در نتیجه تحت فشار و حرارت ممکن است تخریب شوند.

چرا از گرانول بازیافتی استفاده می‌کنیم ؟

۱. انگیزه‌های اقتصادی

در وهله اول عاملی که سبب جذب بسیاری از افراد مشغول در صنعت پلاستیک به استفاده از گرانول بازیافتی شده است ، مزایا اقتصادی این کار است. گرانول بازیافتی سبب ایجاد ارزش افزوده و کنترل قیمت محصول نهایی میشود و همچنین سبب بهینه سازی منابع مصرفی نیز میشود. لازم به ذکر است که با راه اندازی خط تولید گرانول بازیافتی ، تعداد زیادی فرصت کاری برای افراد مختلف ایجاد میشود و گامی در افزایش اشتغال زایی خواهد بود.

۲. انگیزه‌های زیست محیطی

از آنجایی که تولید مواد پلاستیکی بیشتر از قبل انجام میشود ، پس انتظار میرود تولید زباله های پلاستیکی هم همین روند را داشته باشد و این مواد به دلیل زمان طولانی که نیاز است تا تجزیه شوند ، تقریبا تجزیه ناپذیر محسوب میشوند و رهاسازی انها در طبیعت و حتی دفن انها یا سوزندانشان کمک بزرگی نخواهد کرد بلکه سبب آزادسازی گازهای گلخانه ای و سمی می شود . بنابریان بازیافت آنها یکی از  بهترین راه حلها برای نجات این کره آبی است .

خط تولید گرانول بازیافتی

بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت خط تولید گرانول بازیافتی

فرایند بازیافت پلاستیک ها بسته به تمیزی و کیفیت اون پلاستیکی که میخواهد  بازیافت شود متفاوت است برای مثل بازیافت پلاستیک شهری با پلاستیک که از کارخانه می­ آید و تمیز تر است فرق دارد. برای عموم پلاستیک ها یکسری مراحل یکسان برای جداسازی و شست و شو انجام میشود . برای مثال ابتدا جداسازی بر اساس جنس و رنگ و در نهایت جداکردن مواد دیگر مثل فلز و چوب و … از پلاستیک انجام میشود.  بعد از عبور از مراحل  شست و شو و خرد کردن ، در نهایت خشک میشوند.

خط تولید گرانول بازیافتی

خط تولید گرانول بازیافتی

از آنجایی که هدف ، تولید گرانول به عنوان ماده اولیه است ، بنابراین برای ورود به اکسترودر ، این مواد باید از کیفیت و خلوص مناسبی برخوردار باشند. رطوبت و مواد مانند فلزات نیز نباید داشته باشند تا از خرابی و خوردگی دستگاه جلوگیری شود. در کل هرچه جداسازی بیشتر و با دقت بیشتری انجام پذیرد ، گرانول تولیدی باکیفیت تر خواهد بود.

خط تولید گرانول بازیافتی

بعد از جداسازی و خشک شدن پلاستیک ها ضایعاتی ، آنها خرد میشوند. این پلاستیک های یکدست شده ، وارد هوپر و یک بار دیگر رطوبتشان توسط خشک کن هوا گرفته میشود. در اکسترودر ، پلیمر ها تحت حرارت و فشار به صورت مذاب در می­آیند و به صورت چندتا رشته از دای خارج میشوند.  سپس با کاتر بریده شده و دوباره خنک میشوند و گرانول تولید میشود.

همان طور که گفته شد ، ابتدا ضایعات پلاستیکی و پلیمری، داخل دستگاه بازیافت پلاستیک شده و بعد از برش، این ضایعات پلاستیک به تکه‌های ریزی تبدیل شده که به این تکه‌های ریز” گرانول بازیافتی ” گفته می‌شود . البته در صنعت ایران به اشتباه به گرانول بازیافتی ، ” گرانول” میگویند .البته گرانول ها بسته به شکلشان ، روش تولید متفاوتی دارند که در زیر بررسی شده است.

  • تولید گرانول رشته ای (Strand Type) در خط تولید گرانول بازیافتی

اولین روش تولید گرانول بازیافتی که از استقبال بیشتری برخوردار است ، تولید گرانول رشته ای است. این روش به نسبت ساده تر از بقیه می باشد . در این روش ، بعد از خروج مواد از اکسترودر ، آنها از صافی عبور داده میشوند و به صورت رشته هایی از سمت دیگر خارج میشوند. برای سرد کردن از آب کمک گرفته میشود و بعد از عبور از استخر آب ، مواد خشک شده و در آسیاب بریده میشوند.

در این روش نیاز به یک اپراتور تمام وقت دارید تا خروجی را کنترل کند چون در حین فرایند ممکن است قطعی رخ دهد . همچنین گرانولهای تولیدی دارای لبه های تیز هستند و ممکن است خرده های پلاستیک در محصول دیده شود.

نمونه از گرانول رشته ای

نمونه از گرانول رشته ای

  • تولید گرانول خشک (Hot Die Face Cutting)

تفاوت این روش تولید گرانول و روش قبلی در این است که در این حالت بعد از خروج مواد پلیمری از اکسترودر وعبور از صافی ، آنها از  سوراخ های ریزی خارج میشوند و در همان حالت مذاب با سرعت زیاد توسط تیغه برش میخورند . سپس به وسیله ایجاد مکش و عبور از مسیرهای لوله ای ، خشک و سرد میشوند. مرحله بعدی بسیار مهم است . وقتی که این تکه ها وارد مخزنی بزرگ تر شده ، در آنجا در اثر اختلاف فشار ، گرانول های سنگین تر در پایین مخزن ته نشین میشوند و گرانول های کاربردی­تر در بالا مخزن در دسترس خواهند بود.

مزیت این روش نسبت به روش قبلی در این است که گرانول های تولیدی ، کیفیت بهتری داشته و به مواد دست اول شبیه تر هستند اما ماشین آلات آن گران تر چون نیاز به دقت بیشتری دارند.

  • سیستم برش رینگ آبی (Water Ring Cutting) در خط تولید گرانول بازیافتی

این روش همانند تولید گرانول خشک است با این تفاوت که مواد پس از عبور  از صافی و بریده شدن، درون مخزنی میچرخند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز به دور مخزن چسبیده و توسط آب سرد اطراف آن خنک میشوند. در این روش گرانول ها به شکل عدس درمی­آیند. از این سیستم معمولاً برای کامپند های شکننده استفاده می‌گردد.

نمونه از گرانول عدسی شکل شفاف

نمونه از گرانول عدسی شکل شفاف

  • سیستم برش زیر آب (Under Water Cutting)

در این روش مواد همچون روش رشته ای تولید گرانول ،  پس از ذوب و عبور از صافی به زیر آب هدایت شده و در همانجا با سرعت، برش می‌خورند. این روش معمولاً برای ظرفیت های بالا (مثلاً یک تن در ساعت) استفاده می شود که به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری سیستم (Maintenance) است. این روش برای اکثر ترموپلاسیتک ها مناسب می باشد.

مقایسه روش های مختلف تولید گرانول

مقایسه روش های مختلف تولید گرانول

گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی

لازم به ذکر است ، یکی از عوامل موثر در کیفیت گرانول، کیفیت دستگاه گرانول‌ساز است. بنابراین طراحی و جنس مارپیچ مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است که بسته به گرانول تولیدی متفاوت است. مثلا مارپیچ گرانول نایلون با پی وی سی متفاوت است. برای اطاعات بیشتر میتوانید به مقاله انواع سیلندر و مارپیچ مراجعه کنید.

گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز با بیش از 25 سال سابقه در صنعت پلاستیک با ارائه بهترین خدمات و باکیفیت ترین دستگاه ها ، از محبوبیت خوبی بین خریداران و سرمایه گذاران این صنعت برخوردار شده است و از معتبرترین ماشین سازان شناخته میشود.

برای مشاوره و اطلاع از قیمت دستگاه ها و خطوط با  02188001007 تماس بگیرید.

خط تولید دستگاه بازیافت پلاستیک گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز

خط تولید گرانول بازیافتی گروه ماشین سازی کشاورز

خط تولید دستگاه بازیافت پلاستیک گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز

دای و خروجی اکسترودر خط تولید گرانول گروه ماشین سازی کشاورز

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید گرانول

همان طور که می دانید ، باتوجه به نوسانات ارز در کشور نمیتوان قیمت مشخصی را تعیین کرد و شما باید با مراکز تامین کننده گرانول و ماشین آلات آن تماس بگیرید. اما برای برآورد کردن قیمت حدودی باید این موارد را در نظر بگیرید.

  • قیمت دستگاه اکسترودر که اگر دو مرحله ای باشد یا نه و یا اگر به قطعات دیگری در خط تولید گرانول نیاز دارید یا خیر.
  • بودجه مورد نیاز برای تهیه محل کارگاه
  • هزینه های تولید مثل آب و گاز و برق مورد نیاز دستگاه ها
  • نیروی انسانی مورد نیاز
  • مواد اولیه و کیفیت مواد بازیافتی که میخرید.
خط تولید دستگاه بازیافت پلاستیک گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز

خط تولید دستگاه بازیافت پلاستیک گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد