گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر

در صنعت تولید پلاستیک، دقت و بازده اهمیت زیادی دارند. یکی از عناصری که سبب حرکت رو به جلو این صنعت شده است، گیربکس اکسترودر میباشد. این عضو حیاتی در شکل دهی مواد خام پلیمری نقش دارد. از تولید فیلامنت تا محصولات قالب گیری شده. کلید رسیدن به تولید بهینه و حداکثر پتانسیل اکسترودر، تسلط بالا بر گیربکس اکسترودر و کارکرد آن است. به طور کلی، در فرایند تولید پلاستیک ، دانش فنی بالا در کنار تجربه تولید، سبب بهترین عملکرد میشود : گروه مهندس و ماشین سازی کشاورز

گیربکس اکسترودر چیست

گیربکس یک بخش از دستگاه اکسترودر بوده که نیرو محرکه را از موتور تحویل گرفته و از طریق شفت به مارپیچ­ها منتقل می­کند.  گیربکس­های مورد مصرف در صنایع عموما گیربکس کاهنده بوده که دور بالا و قدرت پایین را به دور پایین و قدرت بالا تبدیل می­کند.

با توجه به وجود موتور هایی با دور بالا در بازار مانند 1000 و 1500 دور بر دقیقه، می­توان این دورهای بالا را به دور کمتر و مورد نیاز برای چرخش مارپیچ اکسترودرها تبدیل نمود. سرعت چرخش ماردون­ها معمولا در رنج 50 تا 60 دور بر دقیقه است. با این تبدیل دور بالا به دور پایین بخشی از آن دور موتور که کاسته می­شود به نیرو و گشتاور بالاتری تبدیل می­گردد.

نیروی محرکه تولید شده توسط الکتروموتور از طریق پولی تسمه یا شفت مستقیم به گیربکس منتقل می­شود و از طریق یک چرخ دنده ­ی کوچک تر به یک چرخ دنده­ ی بزرگ تر و باز هم به یک چرخ دنده ی بزرگ تر منتقل شده و با این طرح بر اثر چرخش چند دور چرخ دنده­ ی کوچکتر، چرخ دنده­ ی بزرگ­تر، تعداد دور کمتری می­چرخد ولی نیروی بالاتری ایجاد می­کند.

و در نهایت نیروی محرکه از چرخ دنده­ ی سوم که به اصطلاح به آن محور سوم میگویند خارج می­شود. البته یک نکته­ ی مهمی که وجود دارد بحث اصطکاک چرخدنده­ ها بر روی هم و ایجاد خوردگی شدید بر روی چرخدنده­ ها بوده که برای جلوگیری از این موضوع، مقدار زیادی روغن در محفظه ی گیربکس اضافه می­کنند تا از به وجود آمدن اصطکاک جلوگیری کند علاوه بر این از افزایش دمای سیستم گیربکس نیز جلوگیری می­شود.

در گیربکس­های صنعت پلاستیک نیز این افزایش دما با ثابت نگه داشتن روغن در محفظه تشدید شده و برای حل این موضوع روغن در یک سیکلی جریان می یابد تا از افزایش بیش از اندازه ­ی دمای روغن جلوگیری شود. در صنعت به این سیستم آّب گردان گیربکس نیز می گویند.

گیربکس اکسترودر یک دستگاه ماشینی طراحی شده برای انتقال نیرو و گشتاور از موتور به مارپیچ اکسترودر میباشد. سپس مارپیچ اکسترودر به کمک این نیرو، مواد پلیمری را ذوب ، مخلوط و شکل میدهد. گیربکس اکسترودر حرکات دورانی موتور را تبدیل به حرکت خطی مورد نیاز برای هل دادن مواد پلیمری به جلو میکند. این گیربکس ها به گونه ای طراحی شده اند که در شرایط سخت دوام بیاورند. مانند دما بالا یا در شرایط حضور نیرو بزرگ و فرآیندهای پیوسته طولانی. همین ویژگی سبب شده تا گیربکس اکسترودر در تولیدات محصولات پلاستیکی نقش مهمی داشته باشند.

به طور کلی نقش گیربکس اکسترودر در فرایند تولید :

  1. تنظیم سرعت : در فرایند اکستروژن ، رسیدن به نرخ سرعت دقیق برای حرکت مواد به جلو بسیار اهمیت دارد. گیربکس با تنظیم حرکت دورانی مارپیچ امکان تنظیم سرعت را فراهم میکنند. این برای دستیابی به مشخصات محصول مورد نظر بسیار مهم است، زیرا محصولات مختلف ممکن است به سرعت های اکستروژن متفاوتی نیاز داشته باشند.
  2. تقویت گشتاور : در فرایند اکستروژن ، ماده مذاب پلیمری باید از قالب با سطح مقطع محدود عبور کند که همین نیاز بع نیرو محرکه زیادی دارد. گیربکس به تقویت گشتاور تولید شده توسط موتور اکسترودر کمک می کند و آن را قادر می سازد بر مقاومت غلبه کند و نرخ اکستروژن ثابتی را حفظ کند. این تقویت گشتاور یک فرآیند اکستروژن صاف و مداوم را تضمین می کند.
  3. چرخش معکوس – برگشت پذیری : در برخی از کاربردهای اکستروژن، مانند اکسترودرهای دو پیچ، قابلیت معکوس کردن جهت چرخش پیچ ضروری است. گیربکس ها این ویژگی را فراهم می کنند و تغییرات محصول، پاکسازی مواد و تعمیر و نگهداری ماشین را تسهیل می کنند.

 

گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر

 

انواع گیربکس اکسترودر

گیربکس ها اکسترودر در انواع مختلفی ارائه میشوند که در کاربرد و نیازمندی های تولید و تیپ تفاوت دارند. در ادامه رایج ترین انواع گیربکس اکسترودر بررسی شده است:

گیربکس حلزونی یا مارپیچی (Helical) :

این نو ع گیربکس ها دندانه های زاویه دار دارند که به تدریج بیشتر با هم درگیر میشوند یا به اصطلاح مش میشوند. این ویژگی سبب ایجاد فرایند بی صدا و ساده میشود. این نوع گیربکس ها برای فرایند هایی که نیازمند گشتاور بالا و صدا کم هستند، کاربرد دارند. این گیربکس در تزریق پلاستیک، لاستیک و ماشین آلات سنگین استفاده میشود.

گیربکس خطی اسپیرال (linear spiral) :

این نوع گیربکس ها دارای دندانه های مارپیچی شکل هستند که به آرامی درگیر میشوند و انتقال کارآمد نیرو و حداقل سایش در طول زمان فرایند را تضمین میکنند. این نوع گیربکس برای کاربرد های سنگین مناسب است.

گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر

 

گیربکس مخروطی اسپیرال ( conical spiral) :

این نوع گیربکس از چرخ دنده هایی با شکل مخروطی استفاده میکنند که سبب افزایش تماس سطحی شده. در نتیجه افزایش ظرفیت حمل بار را فراهم میکند. از این نوع گیربکس برای ایجاد حرکات دورانی بین شفت های غیر موازی استفاده می شود. معمولاً در ماشین آلات صنایع معدنی و در نوار نقاله ها یا فرایند های اکستروژنی سنگین استفاده می شوند.

گیربکس حلزونی مورب (Diagonal helical) :

این نوع گیربکس ویژگی چرخ دنده های گیربکس حلزونی و مورب را باهم دارد. هم انتقال گشتاور بالا و هم طراحی فشرده ر ا ارائه میدهند. از گیربکس حلزونی مورب برای محیط هایی با محدودیت فضا استفاده میشود.

گیربکس خورشیدی (planetary) :

این نوع گیربکس از چند چرخ دنده که به صورت سیاره ای دور یک چرخ دنده مرکزی قرارگرفته اند، تشکیل شده است. این نوع طراحی گشتاور خاصی را تولید کرده و بازده را چند برابر میکند. این نوع گیربکس طول عمر تجهیزات را افزایش می دهد و عملکرد را بهینه می کند. گیربکس‌های سیاره ای در یک نوع توپر و توخالی یا با انواع حالت های نصب از جمله فلنج، شفت یا پایه ارائه میشنود.

گیربکس کاهنده (reducer) :

گیربکس ها ی کاهنده برای کاهش سرعت موتور و در عین حال افزایش گشتاور خروجی طراحی شده اند. این نوع گیربکس امکان کنترل دقیق بر فرایند اکستروژن و مطابقت با خواص مختلف مواد را فراهم میکند. این دسته از گیربکس ها دارای طرح های گوناگون بوده که جهت ورود و خروج نیرو قابل تغییر است. در این مدل گیربکس های کاهنده با توجه به تبدیل سرعت ها، تعداد محورهای درون گیربکس متفاوت است ولی در صنعت پلاستیک از گیربکس سه محور در کنار هم استفاده می شود .

گیربکس تک مارپیچ و دو مارپیچ ( one screw- twin screw) :

این نوع گیربکس ها منحصرا برای اکسترودر های تک مارپیچ و دو مارپیچ طراحی شده اند. این گیربکس ها به گونه ای بهینه شده اند که دقیقا گشتاور و نیرو مورد نیاز برای ذوب، انتقال و اختلاط مواد پلیمری در فرایند شکل دهی پلاستیک را تامین کنند.

  • گیربکس تک مارپیچ ( تک محور) : این گیربکس از نوع کاهنده بوده که نیرو را توسط فلنج از موتور گرفته و پس از کاهش دور و تقویت نیرو از طریق شفت به مارپیچ ها منتقل میکند. نیروی محرکه الکتروموتور از یک قسمت گیربکس وارد شده و پس از تغییر سرعت و نیرو و انتقال بین چرخ دنده ها از بخش دیگر گیربکس خارج میشود.
گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر

 

 

  • گیربکس دو مارپیچ ( دو محور) : این دسته از گیربکس ها در اکسترودر های دو مارپیچ استفاده میشوند که از دو بخش تشکیل شده که بخش اول از یک گیربکس کاهنده استفاده میشود و بخش دوم شامل یک گیربکس توزیع میشود. ناحیه­ ی گیربکس کاهنده نیرو محرکه از الکتروموتور دریافت شده و با سرعت کمتر و نیروی بیشتری به گیربکس توزیع تحویل داده می­شود، در این نوع گیربکس ­ها، بخش توزیع وظیفه دارد تا نیرو محرکه را بین دو شفت تقسیم کند به همین دلیل نیرو محرکه ورودی به گیربکس توزیع سبب حرکت دو محور شده و از طریق شفت به دو مارپیچ منتقل می­گردد. این دسته از گیربکس ­ها ممکن است برای اکسترودرهای کونیکال، موازی طراحی شود و همچنین در بخش توزیع ممکن است دو نیرو محرکه همسوگرد یا غیر همسوگرد ایجاد نماید. این دسته از اکسترودرها به دو طراحی SZ و SZL تقسیم می­شود که در چیدمان اکسترودر متفاوت هستند که نوع SZ، اجزای سازنده به صورت پشت سر هم طراحی شده و فضای زیادی را درگیر میکند در حالی که گیربکس دو محور SZL به صورت L بوده که الکتروموتور را درست در زیر خود جای می دهد.

مشخصات فنی گیربکس اکسترودر

در یک دستگاه اکسترودر بنابر محصول تولیدی و تعداد و نوع مارپیچ­ها، از انواع مختلف گیربکس استفاده می­گردد. برای مثال در تولید پلی پروپیلن و پلی اتیلن از اکسترودرهای تک مارپیچ استفاده شده که در این دسته از اکسترودرها از گیربکس تک مارپیچ سه محور استفاده می­شود. علاوه بر این موارد نسبت تبدیل سرعت برای انتخاب گیربکس نیز باید مدنظر قرار گیرد، که این اطلاعات با توجه به دور مورد نیاز برای مارپیچ و دور الکتروموتور تعیین می­شود. میزان دور و نیرو قابل انتقال از الکتروموتور به مارپیچ ­ها در انتخاب گیربکس موثر بوده و باید توجه کرد که نوع چرخدنده­ ها و گیربکس مناسب تحمل نیروی قابل انتقال باشد.

یک گیربکس اکسترودر به طور معمول از چند جزء کلیدی تشکیل شده است :

  • شفت ورودی : به موتور متصل است و نیرو چرخشی را دریافت میکند.
  • چرخ دنده : گیربکس شامل چندین چرخ دنده در سایز های مختلف که نیرو را انتقال میدهند. همچنین گشتاور و سرعت چرخشی را تنظیم میکنند.
  • شفت خروجی : شفت خروجی به مارپیچ اکسترودر متصل است . جایی که نیرو چرخ دنده ها به حرکت مورد نظر مارپیچ تبدیل میشود.
  • بلبرینگ و روغن کاری : گیربکس ها شامل بلبرینگ هستند تا از شفت و چرخ دنده ها را حمایت کند و یک چرخش مناسبی را تضمین کند. روغن کاری کافی برای کاهش اصطکاک و سایش و افزایش طول عمر گیربکس ضروری است.

نسبت تبدیل سرعت برای انتخاب گیربکس نیز باید مدنظر قرار گیرد، که این اطلاعات با توجه به دور مورد نیاز برای مارپیچ و دور الکتروموتور تعیین میشود. میزان دور و نیرو قابل انتقال از الکتروموتور به مارپیچ ها در انتخاب گیربکس موثر بوده و باید توجه کرد که نوع چرخ دنده ها و گیربکس مناسب تحمل نیروی قابل انتقال باشد.

هنگام بررسی گیربکس اکسترودر باید مشخصات فنی کلیدی را دانست :

  • ظرفیت گشتاور : ظرفیت گشتاور یک گیربکس اکسترودر معرف قابلیت آن برای انتقال نیرو محرکه چرخشی موتور به مارپیچ اکسترودر میباشد. ظرفیت گشتاور های بالاتر اجازه فرایند مواد ویسکوز تر و سنگین تری را میدهد.
  • بازه سرعت : بازه سرعت گیربکس اکسترودر به بازه سرعت چرخشی که میتواند دست یابد اشاره میکند. بسته به کاربرد، گیربکس اکسترودر باید سرعت های خاصی را تامین کند تا به محصولی ایده آل تولید شود.
  • شعاع و کانفیگوراسیون چرخ دنده : شعاع و ساختار چرخ دنده در تعیین سرعت و گشتاور خروجی از گیربکس مهم است. چیدمان های مختلف چرخ دنده مانند حلزونی، خورشیدی، اسپیرال، هر کدام به نحوی در بهینه سازی انتقال نیرو و انرژی نقش دارند.
  • مقاومت در برابر دما : فرآیند های اکستروژنی معمولا با دماهای بالا سرو کار دارند. این دما بالا نتیجه گرما ایجاد شده در اثر اصطکاک و ذوب مواد پلیمری میباشد. بنابراین، گیربکس های اکسترودر باید قادر به تحمل دماهای بالا بدون به خطر انداختن عملکرد و یا طول عمر خود باشند. مواد خنک کننده مورد استفاده در گیربکس ها باید پایداری حرارتی و مقاومت در برابر تخریب آنها را تضمین کند.

قیمت انواع گیربکس اکسترودر

عوامل زیادی در تعیین قیمت گیربکس تاثیرگذار است مانند کیفیت مواد به کار برده شده در ساخت گیربکس، انواع روش های سخت کاری سطوح چرخدنده­ ها و دقت و کیفیت ماشین کاری اجزای سازنده­ ی گیربکس. در گیربکس ­های چینی وارد شده از قطعات باکیفیتی استفاده شده و در طراحی و ساخت این گیربکس ها از ماشین هایی با تکنولوژی بالا استفاده می­شود. ماشین سازی کشاورز این محصولات را با کیفیت بالا، قیمت مناسب ، گارانتی و خدمات پس از فروش  به دست تولید کنندگان می­رساند.

 

گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر

خرید گیربکس اکسترودر

در زمینه خرید گیربکس های مورد استفاده در ساخت اکسترودر، باید به مواد مورد استفاده در ساخت، و ظرفیت گیربکس توجه شود، برای ساخت اکسترودرهای دو مارپیچ که به دو نیرو محرکه نیاز است از گیربکس خروجی دو محور استفاده کرده که شامل بخش توزیع باشد و برای تجهیز اکسترودر تک مارپیچ نیز از گیربکس خروجی تک محور استفاده نموده، که هر دسته از این گیربکس ها دارای ظرفیت خاص مربوط به خود بوده که متناسب با سایز اکسترودر و میزان نیروی قابل انتقال باید از گیربکس مناسبی استفاده نمود. همچنین باید بسته به نحوه قرارگیری گیربکس در خط تولید تیپ مناسب را انتخاب کرد. در حال حاضر در ایران، گیربکس های چینی مانند گومائو و جی سی از پرطرفدارترین برند ها هستند. جهت آشنایی بیشتر و گرفتن اطلاعات دقیق و مشاوره با کارشناسان مجموعه ماشین سازی کشاورز تماس حاصل فرمایید.

طرز کار گیربکس اکسترودر

گیربکس یک بخش از دستگاه اکسترودر بوده که نیرو محرکه را از موتور تحویل گرفته و از طریق شفت به مارپیچ ها منتقل میکند.  گیربکس های مورد مصرف در صنایع عموما گیربکس کاهنده بوده که دور بالا و قدرت پایین را به دور پایین و قدرت بالا تبدیل میکند. در داخل گیربکس، سیستمی از چرخ دنده ها، شفت ها و یاتاقان ها با هم کار می کنند تا نیرو را از موتور به مارپیچ اکسترودر انتقال دهند. پیکر بندی خاص چرخ دنده ها (مانند حلزونی، خورشیدی) گشتاور، سرعت و کارایی انتقال نیرو را تعیین می کند.

با توجه به وجود موتور هایی با دور بالا در بازار مانند 1000 و 1500 دور بر دقیقه، میتوان این دورهای بالا را به دور کمتر و مورد نیاز برای چرخش مارپیچ اکسترودرها تبدیل نمود. سرعت چرخش ماردون ها معمولا در رنج 50 تا 60 دور بر دقیقه است. با این تبدیل دور بالا به دور پایین بخشی از آن دور موتور که کاسته میشود به نیرو و گشتاور بالاتری تبدیل میگردد. در ادامه به جزئیات پرداخته میشود.

نیروی محرکه تولید شده توسط الکتروموتور از طریق پولی تسمه یا شفت مستقیم به گیربکس منتقل میشود و از طریق یک چرخ دنده کوچک تر به یک چرخ دنده بزرگ تر و باز هم به یک چرخ دنده ی بزرگ تر منتقل شده و با این طرح بر اثر چرخش چند دور چرخ دنده کوچکتر، چرخ دنده بزرگتر، تعداد دور کمتری میچرخد ولی نیروی بالاتری ایجاد میکند. در نهایت نیروی محرکه از چرخ دنده سوم که به اصطلاح به آن محور سوم میگویند خارج میشود.

ساخت گیربکس اکسترودر

ساخت گیربکس اکسترودر نیازمند دقت و دانش بالایی میباشد. مهارت مهندسی پیشرفته در کنار ماشین آلات به روز ،گیربکس اکسترودر با پتانسیل بالا را نتیجه دهد.

در فرایند ساخت گیربکس اکسترودر ابتدا باید طراحی و مهندسی دقیقی داشت. استفاده از نرم افزار های طراحی CAD و به دست آوردن طرح سه بعدی گیربکس و مدل سازی آن در شرایط مد نظر از دیگر مراحل ابتدایی میباشد. سپس در انتخاب ماده برای جنس محفظه گیربکس تا جنس چرخ دنده ها باید دقت داشت چرا که تاثیر مستقیم بر میزان دوام و طول عمر گیربکس دارد. استفاده از آلیاژها مانند استیل و آلومینیوم رایج است. وقتی که طراحی اولیه تموم شد، نوبت به ساخت میرسد. استفاده از ماشین آلات صنعتی مانند CNC  در این حین کمک کننده است. بعد از ساخت اولیه ، باید اصلاح حرارتی انجام شود. در این فرایند خواص مکانیکی گیربکس بهبود میابد. برای بهینه سازی خواصی مانند سختی، چقرمگی، مقاومت در برابر خستگی و سایش، از روش هایی مانند کوئنچ، تمپرینگ و کربورسازی استفاده میشود. مرحله  بعد از تهیه اجزا گیربکس و انجام اصلاحات، مونتاژ  میباشد. د حین مونتاژ چرخ دنده ها، شفت ها ، بلبرینگ ها و اجزا دیگر در جای خودشان قرار میگیرند. در نهایت بعد از عبور از کنترل کیفیت ، اصلاح سطح انجام میشود.

روغن گیربکس اکسترودر

همانطور که گفته شد در فرایند های اکستروژنی ، دما بالا میباشد و سبب گرم شدن اکسترودر و گیربکس میشود. برای جلوگیری از ایجاد اصطکاک بالا بین چرخ دنده ها، مقدار زیادی روغن در محفظه ی گیربکس اضافه میکنند .علاوه بر این از افزایش دمای سیستم گیربکس نیز جلوگیری میشود. در گیربکس های صنعت پلاستیک نیز این افزایش دما با ثابت نگه داشتن روغن در محفظه تشدید شده و برای حل این موضوع روغن در یک سیکل جریان می یابد تا از افزایش بیش از اندازه دمای روغن جلوگیری شود. در صنعت به این سیستم آب گردان گیربکس نیز می گویند.

تعمیر گیربکس اکسترودر

اگر این نشانه ها را در گیربکس خود دیدید باید سریعا آن را چک کنید چرا که در صورت نادیده گرفتن باید خود را برای توقف دادن خط تولید و یا پرداخت هزینه بالا آماده کنید. از جمله علائم زودهنگام شامل تولید صدا غیر معمول، لرزش و گرم شدن بیش از اندازه گیربکس میباشد. هرچند در موارد آسیب دیده تر، نشتی روغن و کاهش عملکرد دیده میشود.

راه حل چیست ؟

معاینات برنامه ریزی شده فقط برای انسان ها نیست بلکه ماشین آلات هم به آن نیاز دارند. با بازرسی منظم گیربکس، یاتاقان هایش و بلبرینگ ها میتوان از تبدیل شدن مشکلات کوچک به بزرگ جلوگیری کرد. این نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه طول عمر گیربکس را افزایش میدهد.

تعمیر یا جایگزینی گیربکس اکسترودر ؟

معمولا جواب به این بستگی دارد که چه مقدار آسیب به گیربکس وارد شده است و هزینه وارده برای تعمیر و جایگزینی به چه صورت است. گاهی اوقات تعمیر و بازسازی گزینه بهتر و مقرون به صرفه تری نسبت به تعویض کامل است، به خصوص زمانی که تعمیر گیربکس صنعتی باشد. گروه ماشین سازی کشاورز با دانش فنی ماشین سازان خود و تجربه بیش از سی سالش میتواند بهترین مشاوره را به شما بدهد. با ما در تماس باشید.

گیربکس 3 محور

این دسته از گیربکس­ها دارای 3 محور بوده که بر روی این محورها چرخدنده­ها سوار شده و نیرو محرکه ورودی به درون گیربکس را منتقل می­کنند، این محورها درون بلبرینگ قرار گرفته که چرخش محورها به راحتی انجام شود و در انتقال نیرو محرکه ایرادی وارد نشود. در این دسته از گیربکس ها، از طریق الکتروموتور، نیرو به گیربکس کاهنده منتقل شده و پس از خروج نیرومحرکه از ناحیه­ی گیربکس کاهنده، این نیرو به محور اول گیربکس وارد شده و چرخ دنده ی تراشیده شده بر روی این محور نیرو را به محور دوم و چرخ دنده ی بزرگ تر مجاور خود منتقل کرده که یک چرخ دنده ی کوچک نیز بر روی همین محور دوم سوار است که نیرو را به چرخ دنده ی بزرگ تر محور سوم منتقل میکند و در نهایت خروجی گیربکس از همین محور سوم منتقل می شود.

گیربکس دستگاه گرانول

دسته­ای از گیبکس­ها که در صنعت به شدت پر مصرف بوده گیربکس اکسترودر گرانول ساز بوده که با توجه به افزایش قیمت زیاد در مواد تولیدی پتروشیمی ها، تولید کنندگان به سمت مصرف مواد ضایعاتی روی آورده اند که در تولید مواد ضایعاتی از اکسترودرهای گرانول ساز استفاده می­شود. این مواد بازیافتی معمولا ممکن است یکدست نباشد بنابراین برای ذوب شدن و تبدیل به گرانول تنش بالایی به مارپیچ وارد نماید، که برای این دسته از اکسترودرها باید از گیربکس با ظرفیت مناسبی استفاده شود. همچنین با توجه به وجود برخی ضایعات درون مواد ورودی به اکسترودر نیروی بسیار زیادی به گیربکس منتقل میشود که در گیربکس های مخصوص اکسترودر گرانول ساز دنده هایی با عرض بالا تر استفاده می شود.

گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر

برای تمامی این ساختارهای گیربکسی به دلیل جلوگیری از انتقال نیروی محوری به درون چرخدنده­ها از طریق شفت، یک بلبرینگ طراحی شده تا این دسته از نیرو های محوری را خنثی نماید، این نیروها حاصل از فشار وارد شده از طرف مذاب که می­خواهند در جهت محوری به سمت قالب اکسترودر حرکت نمایند می باشد.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد