گیربکس اکسترودر تک مارپیچ (تک محور) سری ZLYJ

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ (تک محور) سری ZLYJ

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ ، در صنعت به این دسته از گیربکس­ها ZLYJ گفته می­شود. گیربکس­های مخصوص اکستودرهای تک ­مارپیچ عموما دارای 3 محور می­باشند. در واقع این دسته از گیربکس­ها دارای سه محور بوده که بر روی این محورها چرخدنده سوار شده که از یک طرف نیروی محرک با دور بالا و قدرت پایین از  الکترو موتور به گیربکس منتقل شده و از طرف دیگر نیرو با دور پایین تر و قدر بالاتر به  مارپیچ منتقل شده، در این دسته از گیربکس­ها قطر چرخدنده­ها از سمت الکترو موتور به شفت رو به افزایش است تا گیربکس به وسیله­ی این چرخ دنده ­ها بتواند دور را بکاهد و نیرو حرکتی را افزایش دهد و در تمامی تولیدهای اکستروژنی با ماردون تک مارپیچ از این مدل گیربکس استفاده می­شود.

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ

در گیربکس اکسترودرها نسبت سرعت ورودی به خروجی متغیر است و گیربکس­های مورد استفده در صنایع کاهنده بوده و سرعت حرکت را کاهش داده اما نیرو و گشتاور را زیاد نموده تا مارپیچ بتواند در پلیمر ذوب شده با ویسکوزیته­ی بالا بچرخد و مذاب را به سمت بیرون پمپ نماید. نسبت سرعت چرخش ورودی به چرخش خروجی متغیر است که این نسبت در گیربکس های ZLYJ از نسبت 1 به 8 تا نسبت 1 به 24 متغیراست. به این شکل که با چرخش چند دور موتور، شفت تنها یک دور می­چرخد.

در این دسته از گیربکس­ها یک روغن گردان در سیستم طراحی شده است که اصطکاک ایجاد شده در بین چرخدنده­ها را بکاهد و همچنین مقدار گرمای تولید شده درون محفظه را از طریق گردش روغن تخلیه نماید تا  گرمای تولید شده سبب تشدید دما و تخریب سیستم گیربکس نشود. این روغن به درون محفظه گیربکس در چرخش است و در خارج از این محفظه سرد سازی شده و دوباره وارد محفظه­ی گیربکس می­شود. نیرو محرکه پمپ گرداننده­ی روغن در گیربکس از شفت ورودی گیربکس تامین می­شود.

تسمه پولی در دو حالت، در سیستم مورد استفاده قرار می­گیرد، که حالت اول آن تغییر دور در سرعت الکتروموتور بوده و هدف دوم استفاده از تسمه پولی در صنعت، عدم آسیب رسیدن به سیستم هنگام گیر کردن سیستم است.

مثلا برای افزایش دور الکتروموتور یک عدد پولی با قطر کم بر روی الکترو موتور قرار داده و یک پولی با قطر کمتر بر روی محور گیربکس قرار داده تا دور الکتروموتور را تقویت کند.

 

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ

 

گیربکس­ها بر اساس محل قرار گرفتن فلنج و شفت متصل شده به موتور در فرم های گوناگونی ساخته می­شود.

در حین چرخش چرخدنده­­ های گیربکس بر روی همدیگر، اصطکاک بالایی حاصل می­شود که برای افزایش طول عمر گیربکس که گرمای کمتری در اثر چرخش چرخدنده­ها حاصل گردد و همچنین ساییدگی کمتری بر رو دنده ها حاصل شود سطح دنده ها سنگ زده می شود. در طراحی چرخ دنده ­ها، باید از فلز نسبتا نرمی استفاده گردد تا در اثر حرکت شکستگی ایجاد نگردد در حالی که سطح این چرخدنده­ها با عمق نسبتا مناسبی باید سختکاری شود که ساییدگی بر روی سطح آن ها به حداقل برسد.

می­توان در این دسته از گیربکس­ها از چرخ دنده ­های زاویه دار استفاده نمود که منجر به بهبود بهره­ وری انرژی و کاهش تعرفه برق گردد. همچنین این نوع دنده ها عمر بالا تری داشته و صدای کمی تولید میکنند.

ساختار جعبه دنده: طراحی گیربکس برای صرفه جویی در فضای بهینه و طراحی چندگانه پیکربندی، جهت خروجی و ورودی را می توان با درخواست مشتری انتخاب کرد.

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ

گیربکس اکسترودر تک مارپیچ

بدنه چدن درجه بندی شده در ساخت آن مورد مصرف قرار می­گیرد.

ابزارهای طراحی پیشرفته D-CAD & Gear برای محاسبه هندسه بهینه دنده برای دستیابی به عملکرد بهینه، دوام بالا مورد استفاده قرار می­کیرد.

در گیربکس باید محفظه کاملا آببندی باشد و از خروج روغن جلوگیری شود و محورها باید در بلبرینگ دوران نمایند تا کمترین اصطکاک در سیستم ایجاد گردد. در گیربکس سایز دنده ها و خود چرخدنده­ها با توجه به میزان تغییر سرعت و نیروی محرکه طراحی شود که هر چه این سایزها اختلاف بیشتری داشته باشد تغییر سرعت بیشتری در گیربکس مشاهده می­شود.

برای گرفتن قیمت با ما همراه باشید : گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد