تفاوت لوله های PVC و HDPE

تفاوت لوله های PVC و HDPE

مقدمه

لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)و پلی وینیل کلراید (PVC)انتخاب های محبوبی برای بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله لوله کشی، آبیاری، برق و مخابرات، جمع آوری و حمل و نقل نفت و گاز هستند. در حالی که خواص مشترکی برای این دو نوع لوله وجود دارد، تفاوت هایی نیز آن دو را متمایز میسازد که باید برای کاربرد مورد نظر بررسی شوند. ما در این مقاله برآنیم که اطلاعات لازم در مورد ویژگی های این دو نوع لوله در اختیار شما قرار دهیم.

لوله های PVC و HDPE در بسیاری از ویژگی ها خواص مشترکی دارند. هر دو از پلاستیک ساخته شده اند و سبک وزن، ضد خوردگی و مقاوم در برابر تجمع باکتریولوژیکی و شیمیایی هستند. هر دو لوله را می توان در بسیاری از کاربردهای یکسان استفاده کرد. همچنین روش های بسته بندی و ارسال و نصب مشابه هستند. با این حال، HDPE به خصوص در شرایط آب و هوایی شدید دوام بیشتری نسبت به PVC دارد.

تفاوت ها

PVC و HDPE بدون شک دو لوله محبوب و مورد استفاده در زمینه های مربوط به زیرساخت های شهری هستند. با این حال، بحث های قابل توجهی در مورد اینکه کدام یک در زمینه های لوله کشی شهری و صنعتی کاربردی تر است وجود دارد. حال به تفاوت های این دو لوله میپردازیم.

طول عمر:

هر دو لوله در برابر دمای بالا مقاومت خوبی دارند. طبق آزمایش های صورت گرفته، هنگامی که این دو لوله در معرض شرایط آب و هوایی شدید قرار میگیرند، لوله­های HDPE از مقاومت بالاتری برخوردارند و دچار شکست های متعدد نمی شوند. در نتیجه این لوله طول عمر بالاتری دارند.

اتصالات:

برای اتصال لوله های پی وی سی از واشر یا چسب درزگیر استفاده می شود. لوله های HDPE به یکدیگر جوش داده میشوند. از این رو، در حالی که اتصالات لوله PVC را می توان در زیر آب وصل کرد، لوله های HDPE این قابلیت را ندارد. اما لوله های HDPE در مقایسه با PVC می توانند امواج ضربه ای بیشتری را تحمل کنند.

تغییرات در برابر حرارت:

هنگامی که این دو لوله در معرض دماهای سرد یا گرم قرار می­گیرند، به آرامی دچار انقباض یا انبساط میشوند. با این حال روند تغییرات HDPE 4 مرتبه بیشتر از PVC است.

نصب و راه ­اندازی:

برای راه اندازی خط لوله های HDPE، به یک اپراتور آموزش دیده و تجهیزات گران قیمت احتیاج است. نصب لوله های PVC بسیار سریعتر صورت میگیرد. آنها می توانند در هر شرایط آب و هوایی نصب شوند و نیازی به ماشین آلات خاصی ندارند

این عوامل باعث میشود که هزینه راه اندازی خط لوله­های HDPE بیشتر باشد.

سختی:

یکی از مزایای اصلی HDPE انعطاف پذیری آن است که اغلب در هنگام زلزله یا سایر رویدادهای لرزه ای به چشم می آید. قابلیت شکل پذیری بالا و توانایی مقاومت در برابر حرکات زمین باعث شده تا این لوله در برابر ضربه، فشار و لرزه­های زمین که معمولاً می تواند لوله های صلب و سخت را از بین ببرد مقاومت کند.این ویژگی می تواند در هنگام وقوع زلزله و عواقب آن نجات دهنده باشد.

شما از طریق ارتباط با مشاوران گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز میتوانید به آخرین اطلاعات مربوط به راه اندازی خطوط PVC و HDPE دسترسی داشته باشید.

شماره تماس:  021 88001006-7 , 09212546782

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد