تعرفه ترجیحی تصمیم یک شبه نیست

تعرفه ترجیحی تصمیم یک شبه نیست

تعرفه ترجیحی تصمیم یک شبه نیست/ تولید داخل با تعرفه بالا رشد نمی‌کند

به گزارش اینپیا به نقل از فارس، اکنون یک هفته از آغاز برقراری توافقنامه تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه می‌گذرد و در این زمان این توافقنامه انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

اگر چه سازمان توسعه تجارت معتقد است تعرفه ترجحی راهکاری برای توسعه مبادلات تجاری بین کشورهاست، اما بسیاری هم از اینکه تعرفه ترجیحی به کالاهایی که تولید داخلی دارند ضربه می زند، گلایه دارند. نکته‌ای که رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه زیر بار آن نمی‌رود و می‌گوید: سال‌ها کار کارشناسی روی این توافقنامه انجام شده است.

رضا کامی، در مورد جزئیات قرارداد تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه که از ابتدای سال میلادی جدید برقرار شده گفت: طبق این قرارداد 265 تعرفه گمرکی بین ایران و ترکیه با تخفیفات ویژه برقرار است که 140 مورد آن مربوط به ایران و 125 مورد مربوط به ترکیه است که تخفیف 20 تا 60 درصدی را در هر تعرفه شامل می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه ظاهراً کالاهایی که شامل تعرفه ترجیحی برای واردات به ایران شده چندان ضروری نبوده و چیزی جز ضربه به تولید داخل در پی نخواهد داشت تصریح کرد: لوازم خانگی، لباس، مبلمان، ام‌دی‌اف بخشی از کالاهایی هستند که برای واردات از ترکیه شامل تخفیفات تعرفه‌ای می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که این توافقنامه تصمیم یک شبه نبوده، بلکه بیش از 10 سال زمان صرف شده تا با کارهای کارشناسی طرفین موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی را پشت سر گذاشته و این توافق حاصل شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه بر این نکته تأکید کرد که باید در یک مقطعی تجارت و تولیدمان را رقابتی کنیم و نمی‌شود تا بی‌نهایت به خاطر حمایت از تولید داخل مرزها را ببندیم و تعرفه‌ها را بالا نگه داریم. همان‌طور که طی سال‌های گذشته به تولید یارانه ارزی و بحث‌های حمایتی زیادی دادیم اما الان باید پرسید به کجا رسیده‌ایم؟

وی تصریح کرد: به هر حال مصرف‌کننده هم حق دارد که کالای با کیفیت مصرف کند و این بازار است که به واسطه رقابت سبب می‌شود تا تولید‌کننده فکری به حال خلاقیت و کیفیت بهتر خود بکند.

به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تعرفه ترجیحی به مراتب مزایایش بیشتر بوده و می‌توان گفت تا حدی جلوی قاچاق کالا را می‌گیرد.

وی افزود: همین الان که در تمام فروشگاه‌های کشور لباس‌های ترک به وفور یافت می‌شود و اگر شما آمار رسمی واردات البسه را از گمرک بگیرید رقم آن با موجودی بازار همخوانی ندارد و نشان‌ می‌دهد، بخش زیادی از آن از مبادی غیررسمی وارد می‌شود، در حالی که دولت می‌تواند با تعرفه ترجیحی پایین درآمدی هم برای خود ایجاد نماید.

کامی افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه را از دیگر مزایای تعرفه ترجیحی برشمرد و گفت: امیدواریم با این کار بتوانیم به رقم تجاری 30 میلیارد دلار بین 2 کشور در سال 2015 برسیم.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد