رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد توجه به انجمن ها است

رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد توجه بیشتر به انجمن ها است و قرار شده ضمن برگزاری جلسات تخصصی با حضور نمایندگان تشکل ها، دفتری در این سازمان به منظور ساماندهی انجمن ها راه اندازی شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، در بیست و دومین جلسه کمیسیون فنی که صبح امروز (یکشنبه 7 دی ماه 1393) در محل انجمن همگن پلاستیک استان تهران برگزار شد، داود خادمی با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به این که قبلا سازمان ملی استاندارد توجهی به انجمن ها نداشت، اکنون رویکرد جدید سازمان توجه بیشتر به انجمن ها است و قرار شده ضمن برگزاری جلسات تخصصی با حضور نمایندگان آنها، دفتری در این سازمان به منظور سامانددهی انجمن ها راه اندازی شود.

خادمی که ریاست این جلسه بر عهده داشت در ادامه با اشاره به موضوع آزمایشگاه ها گفت: بنا بود که سازمان استاندارد آزمایشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند و خود یک آزمایشگاه مرجع را برای نظارت، رسیدگی به شکایات و همچنین بررسی موارد مورد اختلاف در آزمون ها، دایر کند اما در حال حاضر سازمان استاندارد هیچ برنامه ای برای این کار ندارد و مرجعی نیز برای حل اختلاف وجود ندارد.

علیرضا میربلوک عضو هیئت مدیره انجمن همگن تهران در خصوص تدوین استاندارد گفت: در سال های گذشته راهبرد در خصوص تدوین استاندارد، کارایی نبود بلکه توجه به تعداد استانداردهایی که تدوین می شد معطوف بود.

وی در همین زمینه ادامه داد: یکی از موارد دیگر ثبت کامنت ها به نام فرد ارائه دهند است تا به نوعی حقوق معنوی وی رعایت شود، اما این کار صورت نمی گرفت و تنها به امضای کارشناس می رسید. ضروری است تا امتیازاتی به افرادی که در TC ها می خواهند مشارکت فعال داشته باشند، داده شود.

میر بلوک با اشاره به راه اندازی انجمن آزمایشگاه همکار گفت: مشخص نیست که این انجمن برای حفظ منافع اعضاء تلاش می کند،یا خود عامل دولت است. آنها در نخستین گام مبلغ 500 هزار تومان را برای شهریه در نظر گرفتند در حالی که باید مسیر به سمتی هدایت شود که با حداقل دریافتی این کار صورت پذیرد.

مهدی پور قاضی، رییس کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، با بیان این که استاندارد 17043 موضوع جدیدی در ایران است گفت: این موضوع در دنیا مسئله تازه ای نیست. باید به این نکته توجه داشت هنگامی که یک روش جدید استاندارد وارد می شود، آیا باید با آن مقابله کرد یا همراه شد. در این روش یک نمونه مرجع  به آزمایشگاهی داده می شود و در نهایت با اعلام عددی انحراف آن را مشخص می کنند. روند حرکت استاندارد به این سمت است و اگر هزینه این کار زیاد است، باید آن را اصلاح کرد.

در این جلسه ضمن انتقاد از تعرفه اعلامی از سوی سازمان استاندارد برای آزمایشگاه، قرار شد آزمایشگاه ها کار را بین همکاران خود به صورت مقایسه ای انجام دهند. میربلوک در این خصوص گفت: ما از هزینه بر بودن تضمین کیفیت واهمه ای نداریم اما این موضوع و میزان هزینه باید با درآمد آزمایشگاه ها مطابقت داشته باشد و اگر قرار است کاری در این زمینه انجام شود باید وارد رنکینگ های بین الملی شویم.

پور قاضی در نهایت عنوان کرد: باید آزمون را در انجمن ساماندهی کنیم و مطابق با استاندارد کار را انجام دهیم.

در این جلسه تصمیم گرفته شد که خادمی و میربلوک به عنوان نمایندگان انجمن ملی و همگن تهران جهت شرکت در جلسات سازمان استاندارد با انجمن ها معرفی شوند.

ارائه گزارشی در خصوص امضای تفاهمنامه انجمن ملی صنایع پلاستیک و هلدینگ خلیج فارس از سوی میربلوک بخش دیگری از این جلسه بود. میربلوک هدف از این تفاهمنامه را که اکنون جهت تایید و اظهار نظر برای مسئولان پتروشیمی ارسال شده است؛ مشورت طرفین، پرهیز از پراکنده گویی و رسیدگی به شکایات در زمان مناسب عنوان کرد.

همچنین تفاهمنامه امضا شده انجمن ملی صنایع پلاستیک با مرکز رشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی ربانی از مهمانان حاضر در جلسه کمیسیون فنی بود که به نمایندگی از انجمن پلیمر حضور داشت. وی بر اهمیت ارتباط انجمن ها با یکدیگر تاکید کرد. در این جلسه؛ داود خادمی، علیرضا میربلوک، مهدی پور قاضی، شعیب حسنی و  اصلان بهارلو حضور داشتند.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد