۱۰ صنعت برتر در بهره‌برداری

تمام طرح‌های نیمه تمام صنعتی را اگرچه می‌توان از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست، اما آمار اعلام شده در 8 ماه منتهی به آبان امسال بیانگر آن است که به لحاظ سرمایه گذاری این وزارتخانه هنوز گام اساسی برنداشته است؛ به‌طوری‌که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع هزار و 935 پروانه بهره‌برداری ایجادی برای صنایع مختلف صادر شده که به لحاظ تعدادی رشد 2/22 درصدی را برای این بخش به همراه داشته، اما سرمایه‌گذاری در پروانه‌های صادره با سرمایه بالغ بر 47731 میلیارد ریالی با افت 2/10درصدی همراه بوده است.

در مدت زمان مورد بررسی «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «محصولات فلزی فابریکی»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات»، «ساخت منسوجات»، «استخراج سایر معادن»، «ساخت فلزات اساسی» و «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی» را می‌توان 10 صنعت اول در صدور پروانه بهره‌برداری دانست؛ صنایعی که با وجود کمبود سرمایه و نقدینگی توانستند به بهره‌برداری برسند.

براساس جدیدترین آمارها، «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با صدور 278 پروانه بهره‌برداری توانست در صدر صنایع به بهره‌برداری رسیده قرار گیرد و رشد 6/11درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کند. سرمایه پیش‌بینی شده برای این صنعت در حدود 7970 میلیارد ریال است که از رشدی 5/42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است. اشتغال پیش‌بینی شده برای این بخش برابر با چهار هزار و 369 نفر است که با وجود رشد در سایر بخش‌ها از افت 7/16درصدی حکایت دارد.

«محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز در این مدت با 247 پروانه بهربرداری ایجادی صادره در رتبه دوم بیشترین صنایع به بهره‌برداری رسیده، قرار گرفته است و رشدی 1/17 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش، بالغ بر 3822 میلیارد ریال است، سرمایه‌ای که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 26 درصدی داشته است. اشتغال پیش‌بینی شده برای این صنعت نیز برابر با دو هزار و 841 نفر است که بیانگر رشد 19 درصدی است.

«محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» نیز در مدت زمان مورد بررسی اگرچه به لحاظ تعداد مجوز صادره توانست در جایگاه سوم جدول قرار گیرد، اما با مقایسه مجوز‌‌های صادره در سال قبل می‌توان گفت این صنعت افتی یک درصدی را به لحاظ تعداد پروانه بهره‌برداری تجربه کرده است. با این حال سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش با رشدی 8/6 درصدی مواجه بوده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» در حدود 5565 میلیارد ریال است. اشتغال پیش‌بینی برای این صنایع نیز برابر با 3 هزار و 248 نفر است که این بخش نیز افتی 8/16 درصدی را تجربه کرده است.

اما چهارمین گروه در جدول پروانه‌های بهره‌برداری ایجادی صادره به «محصولات فلزی فابریکی» اختصاص دارد؛ به‌طوری‌که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 162 پروانه بهره‌برداری برای این گروه صادره شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 3/37 درصدی داشته است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این گروه نیز در حدود 2310 میلیارد ریال است که رشدی 9/13درصدی داشته است. اما با وجود رشد در سایر بخش‌ها در بخش اشتغال

این گروه نیز افت 8/3درصدی داشته است؛ اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه برابر با هزار و 961 نفر است.

از سوی دیگر، در مدت زمان مورد بررسی برای گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» در مجموع 131پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 6/1 درصدی را تجربه کرده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش نیز در حدود 4880 میلیارد ریال است که می‌توان گفت رشدی 5/26درصدی داشته است. اما اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با 2 هزار و 983 نفر است که از رشد 5/32 درصدی
حکایت دارد.

اما رتبه ششم تا دهم جدول به ترتیب به گروه‌های «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» با صدور 125 پروانه بهره‌برداری با رشد 6/11 درصدی، «ساخت منسوجات» با صدور 87 پروانه بهره‌برداری و رشدی 1/89 درصدی، «استخراج سایر معادن» با صدور 81 پروانه بهره‌برداری با رشدی 6/24 درصدی، «ساخت فلزات اساسی» با صدور 76 پروانه بهره‌برداری و رشد 2/65 درصدی و «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی» با صدور 75 پروانه بهره‌برداری و رشدی 63 درصدی اختصاص دارد.

اما «تولید انرژی»، «جمع‌آوری، تصفیه و توزیع آب»، «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه» و «محصولات از توتون و تنباکو» با یک پروانه بهره‌برداری صادره و «استخراج کانه‌های فلزی» و «ماشین‌آلات دفتری و حسابداری» نیز با سه پروانه بهره‌برداری کمترین پروانه صادره را از آن خود کردند.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد