سیلندر و مارپیچ ( سیلندر و ماردون ) نوار آبیاری تیپ

سیلندر و مارپیچ ( سیلندر و ماردون ) نوار آبیاری تیپ

سیلندر و مارپیچ ( سیلندر و ماردون ) نوار آبیاری تیپ

اکسترودر نوارهای کشاورزی معمولا دارای یک مارپیچ بوده و از سه بخش خوراک، ذوب شدن ، میکسینگ و مترینگ تشکیل می­شود و همچنین این اکسترودر دارای یک دای با دبی خروجی پایین است که به دلیل این خروجی کم نسبت به اکسترودرهای لوله، دارای جریان برگشتی بیشتری نسبت به اکسترودر لوله می­باشد . جریان برگشتی به این مفهوم است که در اکسترودر دو نوع جریان فشاری و جریان کششی وجود دارد که جریان کششی حاصل از حرکت دو فلز سطح مارپیچ و سیلندر بر روی مذاب پلیمری بوده و جریانی که از طریق دای به سمت عقب ایجاد می­شود، جریان فشاری نامیده می­شود و در خلاف جهت جریان اصلی بوده و سبب اختلاط شدیدی در سیستم می­شود که به ناحیه­ی مخلوط کننده مارپیچ کمک می­کند. در اکسترودر تیپ­های آبیاری باید اختلاط سیستم به صورت خیلی خوبی انجام شود بنابراین علاوه بر طراحی خوبی برای ناحیه­ی میکسینگ، بحث جریان فشاری منجر به تقویت اختلاط در سیستم می­شود. در این سیستم نیز نسبت فشاری در دو ناحیه­ی مذاب و انتهای ناحیه­ی انتقال  جامد نیز مطرح است که این مقدار باید در محدوده­ی مناسبی برای پلیمر مورد نظر طراحی شود.

اگر ابتدای ورودی مواد به داخل اکسترودر آبگردان قرار داده شود حجم تولیدی بیشتری خواهیم داشت که بهره برداری از سیستم بالاتر می­رود. قالب نوار تیپ آبیاری قطره ای همانند قالب لوله پلی اتیلن می باشد .با ااین تفاوت که ، داخل آن محفظه ای تعبیه شده برای قرار دادن توری ، که بعد از خارج شدن مواد مذاب از اکسترودر، از داخل توری ها عبور کرده سپس آماده می شود تا از قالب خارج گردد. همچنین داخل آن فشاری با استفاده از پمپ هوا ایجاد میگردد تا لوله ی تولیدی فرم خود را حفظ کند.

بعد به صورت لوله نازک با ضخامت 175 یا 200 میکرون از قالب خاج شده و توسط فرمینگ دوخته می شود وسوراخ هایی به فواصل 10 سانتی متر، 20 سانتی متر یا 30 سانتی متر برای خروج آب، جهت آبیاری قطره ای در قسمت دوخت نوار آبیاری ایجاد می شود.

سپس بعد از اینکه در وان خنک کننده، خنک شد، توسط کلاف کن در کلافهای 1000 متری پیچیده و بسته بندی می شود. نوع مواد و نحوه سختکاری و آبکاری قالب نوار آبیاری قطره ای بسیار با اهمیت بوده و در تولید نوار آبیاری با کیفیت، تاثیر به سزایی دارد.

لذا علاوه بر این که قالب سخت کاری می شود، بعد از سخت کاری باید به طور کامل و با کیفیت آبکاری شود تا سیال پلیمری به راحتی از داخل قالب عبور کند و سطحی صاف و سیقلی داشته باشد.

اگر قالب نوار تیپ خوب آبکاری نشود و صاف و صیقلی نباشد علاوه بر این که اصطکاک را بالا برده و عبور نوار تیپ را سخت تر می کند، سطح تیپ هم صاف نبوده و در نتیجه دوخت هم با کفیت پایینی انجام می شود و هنگام آبدهی امکان پاره شدن از قسمت دوخت بالا می رود، در نتیجه هنگام خرید قالب باید به این نکات خوب توجه شود.

در شکل زیر نیز می­توانید تصویری از خط تولید نوارهای آبیاری کشاورزی (کارا ) و محصول تولیدی با این خط را نیز مشاهده نمایید.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد