سیلندر و مارپیج ( سیلندر و ماردون ) لوله های سبز ساختمانی و PPR

سیلندر و مارپیج ( سیلندر و ماردون ) لوله های سبز ساختمانی و PPR

لوله های ساختمانی PPr از پلی پروپیلن نوع تصادفی تولید می شود و فرایند تولید آن از نوع فرایند اکستروژنی می­باشد که دارای خواص زیادی بوده و این خواص منجر به کاربرد بالای این لوله در ساختمان می شود. این لوله­های موجود در بازار دارای قطرهای بیرونی 20 تا 110 میل متر می­باشد. از این نوع لوله­ی تولید شده برای انتقال آب سرد وگرم استفاده می­گردد که کاربرد منحصر بفردی نسبت به لوله­های PVC دارد، به این دلیل که در این نوع لوله­ها دمای نرم شدگی بالا بوده و توان خوبی در انتقال آب داغ دارد در حالی که جنس PVC به دلیل دمای نرمی پایین، تحت تماس با آب داغ شدیدا نرم و دفرمه می­شود. از جمله خواص چشمگیر دیگر برای این نوع لوله­ها، بحث رسانایی حرارتی پایین است که گرمای کمی از محیط بیرون به داخل لوله و یا بالعکس منتقل می­کند که در نتیجه هزینه­ کمی برای عایق کردن این خطوط صرف می­شود. سیستم های لوله کشی PPR می توانند بیش از 50 سال و در طیف گسترده ای از مایعات و دمای عملیاتی محیط باقی بمانند. علاوه بر این، لوله PPR در سیستم های آب سرد و گرم دوام عالی نشان می­دهند. لوله با کیفیت پلی پروپیلن، می تواند دما و فشار سیستم های آب گرم را تحمل کند. در عین حال ، قادر است از لحاظ ساختاری در برابر تأثیرات حتی در هوای سرد برخلاف سایر انواع متداول لوله کشی پلاستیکی، بدون خطر ترک خوردگی یا شکستن، مقاومت کند.

سطح داخلی لوله PPR بسیار صاف است و در مقایسه با انواع سنتی لوله کشی ، ضریب اصطکاک بسیار کمی دارد. این امر منجر به کاهش افت فشار هنگام انتقال  مایعات می شود و بیشتر به بازده انرژی سیستم های لوله کشی PPR کمک می کند. علاوه بر این، بر خلاف لوله های فلزی ، PPR  پوسته پوسته نمی شود و استفاده کردن از آن ایمن تر است. در مقایسه با سیستم های لوله کشی پلاستیکی سنتی ، لوله پلی پروپیلن مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش ذرات سخت ارائه می دهد. این امر به ویژه در موارد استفاده از آب چاه یا کاربردهای صنعتی که مایعات منتقل شده حاوی ذرات ساینده هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علاوه بر این ، بر خلاف لوله کشی فلزی سنتی، لوله کشی PPR  نسبت به بسیاری از الکترولیت­ها و مواد شیمیایی، در طیف گسترده ای از دما، بی اثر است. این بی اثری الکترولیتی و شیمیایی باعث می شود که لوله های پلی پروپیلن در مواردی که آب دارای شوری زیاد هستند (به عنوان مثال در پروژه های استخر که از آب دریا استفاده می کنند) یا حتی مواد شیمیایی بسیار خورنده (به عنوان مثال در کاربردهای صنعتی) بصورت ایمن استفاده شوند. از متداول ترین کاربردهای آن می توان به چندین مورد زیر اشاره نمود:

 لوله کشی آب آشامیدنی گرم و سرد در تاسیسات مسکونی ، صنعتی و عمومی.

 لوله کشی صنعتی برای انتقال آب ، مایعات بهداشتی ، محصولات غذایی مایع ، هوای فشرده شده و مواد شیمیایی مهاجم به عنوان مثال. محلول های اسیدی یا بازی.

گرمایش رادیاتور مرکزی ساختمان و …

در تولید این نوع لوله­ها از روش اکستروژن استفاده می­شود که دارای یک مارپیچ با L/D بین 30 تا 34 بوده است اما شرکت­های تولید کننده به مقدار اپتیمم 33 دست­ یافته­اند. قسمت­های مختلف خط تولید لوله­های PPR، شامل خوراک دهنده­ی وکیوم، هوپر خشک کننده، اکسترودر تک مارپیچ، قالب، تانک کالیبراسیون وکیوم، چاپ روی لوله و در نهایت قسمت برش می­باشد.

البته ایجاد این خطوط رنگی بر روی لوله با یک اکسترودر کوچک­تر انجام شده که این اکسترودر چند ورودی به داخل قالب اصلی دارد که با تزریق مذاب رنگی توسط چند کو اکسترودر، چند خط رنگی بر روی لوله ایجاد می­نماید.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد