کاربرد ترموکوپل در سیلندر و مارپیچ (ماردون)

کاربرد ترموکوپل در سیلندر و مارپیچ (ماردون)

کاربرد ترموکوپل در سیلندر و مارپیچ ، در یک سیستم اکستروژن، دمای نقاط مختلف باید به طور مداوم اندازه­گیری شود و میزان انتقال حرارت برای تنظیم دما کنترل گردد زیرا دما در یک اکسترودر تابعی از دو منبع گرمایی می­باشد که منبع اول، گرمای ناشی از هیترهای اکسترودر بوده و منبع دوم، تنش وارد شده بر مذاب و گرمای حاصل از اتلاف انرژی توسط پلیمر می باشد

بنابراین در برخی از نقاط حتی اگر هیتر خاموش شود باز هم دما بالا رفته و اوپراتور مجبور می­شود که دمای زون های قبلی آن قسمت را کاهش دهد معمولا در ناحیه­ی اختلاط و ناحیه ی تقویت فشار، تنش بالایی به مذاب وارد شده و دما شدیدا بالا می­رود که باید به خوبی کنترل گردد و اگر این کنترل به خوبی اتفاق نیفتد، در نقاط خاصی از اکسترودر دما ناخواسته بالا رفته و ماده تحت فرایند دچار سوختگی می­شود که منجر به ایجاد نقص های زیادی در نمونه­ی نهایی می­گردد.

بنابراین حضور ترموکوپل­های برای بررسی دما در نقاط زیادی از اکسترودر نیاز است که مدام دما را اندازه گیری کرده و هیتر را تنظیم کرده تا ماده تحت فرایند دچار سوختگی نشود. علاوه بر اندازه­گیری دمای سیلندر و مارپیچ در نقاط مختلف، دمای قالب را نیز در نقاط مختلف اندازه­گیری می­کند.

در دستگاه­های آنالوگ، ترموکوپل را تنها برای بحث نمایشگر مانیتوری استفاده می­گردد و در موارد دیگر این ترموکوپل اطلاعاتی برای کنترلرهای PLC ارسال می­کند و کنترلرها به هیترها دستوراتی برای تغییر ورود ریت گرما را صادر می­کنند.

ترموکوپل دما را اندازه گیری می کند و مستقیماً در فرایند نصب می شود. ترموکوپل اکسترودر برای طیف وسیعی از کاربردها طراحی شده است. اما انواع مختلفی از ترموکوپل های اکسترودر را وجود دارد که عبارتند از:

  • عمق ثابت: در این حالت ترموکوپل به مقدار ثابتی وارد سیلندر می­شود و ارتفاع وارد شده قابل تغییر نخواهد بود.
  • عمق قابل تنظیم: در این حالت مقدار عمق ترموکوپل در سیستم و دیواره اکسترودر قابل تغییر است.
کاربرد ترموکوپل در سیلندر و مارپیچ (ماردون)

کاربرد ترموکوپل در سیلندر و مارپیچ (ماردون)

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد