قیمت سیلندر و مارپیچ (قیمت سیلندر و ماردون)

قیمت سیلندر و مارپیچ (قیمت سیلندر و ماردون)

قیمت سیلندر و مارپیچ ؛ در این مقاله که توسط تیم تولید محتوا گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز تهیه شده است ، قصد داریم درمورد انواع و قیمت سیلندر و مارپیچ صحبت کنیم . با ما همراه باشید :

سیلندر و مارپیچ چیست (سیلندر و ماردون چیست)

یک دستگاه اکسترودر شامل دو ناحیهی اصلی بوده که ناحیه­ ی اول ایجاد نیرو محرکه است و ناحیه­ی دوم ، ناحیه ­ی فرایندی است که دو تا از اجزای اصلی ناحیه­ی فرایندی شامل 1- مارپیچ و 2- سیلندر است. مارپیچ یک  قطعه­ی استوانه­ای شکل دوار است که ممکن است یک تیکه بوده و یا از چند بخش قابل جا به جا شدن تشکیل شود که در طول مارپیچ اکسترودر طرح های مختلفی ایجاد می­شود که هر بخش از مارپیچ متناسب با وظیفه ه­ایی که دارد دارای یک طرح منحصر بفرد می­ باشد و طول گام و عمق گام و زاویه دیواره گام بیانگر ویژگی­های آن بخش از مارپیچ می­باشد. طرح ایجاد شده بر روی مارپیچ به صورت کانال های زاویه­دار بوده که مقدار این زاویه ، مقدار پمپ مذاب یا انتقال مذاب به سمت دای را نشان می­دهد.

پیشنهاد میشود مقاله دستگاه بازیافت پلاستیک را هم مطالعه بفرمایید .

سیلندر در اکسترودر محفظه­ی خارجی مارپیچ بوده که مذاب مابین مارپیچ و سیلندر قرار می­گیرد و در طی فرایند به مذاب حرارت داده و فشار بالای ناشی از فشرده سازی مذاب را تحمل می­کند. سیلندر شامل بخش­های مختلفی بوده که در هر بخش دما را توسط المنت­ها در محدوده­ی خاصی کنترل می­کند.

 

قیمت سیلندر و مارپیچ

قیمت سیلندر و مارپیچ

 

انواع سیلندر و مارپیچ ( انواع سیلندر و ماردون )

سیلندر و مارپیچ­ها به دو دسته­ی اصلی اکسترودر تک مارپیچ و اکسترودر دو مارپیچ تقسیم می­شوند که هر دسته دارای خواص ویژه ­ای بوده برای مثال اکسترودرهای تک مارپیچ دارای فشار بالا بوده و معمولا ورودی این اکسترودرها از قبل کامپاند شده و قدرت اختلاط بالایی ندارند.

سیلندر مارپیچ­ های طراحی شده به صورت دو مارپیچ شامل دسته­ی دو مارپیچ همسوگرد و دو مارپیچ ناهمسوگرد بوده که برای صنعت کامپاندینگ که نیاز به اختلاط بالا در طی فرایند وجود دارد از دو مارپیچ همسوگرد استفاده می­شود که از ویژگی های اصلی این نوع اکسترودر دو مارپیچ همسوگرد،قدرت ایجاد تنش برشی بالا و قدرت پمپ پایین مذاب بوده . از طرفی برای فرایند پلیمر هایی که حساسیت بالا به دما دارند مانند PVC، از اکسترودرهای دو مارییچ ناهمسوگرد استفاده می­گردد که این دسته از اکسترودرها قدرت پمپ بالایی در مذاب دارند و زمان ماند مذاب در اکسترودر کم بوده و پلیمر در حین فرایند تخریب نمی­شود.

اکسترودرهای دو مارپیچ به دو دسته­ی کونیکال و موازی هم تقسیم می­شوند که در حالت کونیکال، قطر مارپیچ در طول اکسترودر کاهش یافته و مارپیچ از قطر بالا به قطر پایین به صورت کاهشی پیش می­رود در حالی که در دو مارپیچ موازی، مارپیچ در طول اکسترودر با یک قطر ثابت پیش رفته و ثابت می­ماند. از ویژگی­های برجسته­ی مارپیچ های کونیکال خوراک گیری بالا بوده که به دلیل قطر بالای ناحیه­ ابتدایی مارپیچ ( ناحیه­ خوراک ) مقدار ماده­ ورودی به درون اکسترودر زیاد بوده و خوراک بالایی وارد اکسترودر می­شود.

ویژگی­های سیلندر و مارپیچ (ویژگی های سیلندر و ماردون)

جنس فولاد مصرفی در ساخت سیندر و مارپیچ باید از نوع CRMOALA 38 باشد و همچنین برای جلوگیری از سایش سطحی مارپیچ باید سخت کاری بر روی سطح مارپیچ به خوبی انجام شود و همچنین جنس خود ماردون باید جنس سختی باشد. بر روی سطح آلیاژ به کار رفته باید لایه نازکی توسط کروم سخت­ کاری شده باشد تا مقداری از اصطکاک بین ماده­ی مذاب و سطح آلیاژ را بکاهد و این موضوع تا حدی از ایجاد خوردگی بر روی سطح ماردون جلوگیری می­کند. سیلندر و مارپیچ باید متناسب با نوع پلیمر مورد فرایند طراحی شود تا در حین فرایند اختلاط کامل شده و تخریب پلیمر به حداقل مقدار خود برسد.

هر مارپیچ طراحی شده ­ای، متناسب با کار تعریف شده برای آن دارای بخش­های خاصی است. برای مثال مارپیچ مربوط به تولید گرانول برای بازیافت مواد طراحی شده و از چند بخش خوراکدهی، ذوب شدن، اختلاط و … ، متناسب با ماده مورد بازیافت تشکیل می­شود. و مثال دیگر از مارپیچ ها، تولید محصولات PVC بوده که به دلیل جاذب رطوبت بودن PVC و تخریب PVC در حین فرایند، یک بخش وکیوم در حین تولید استفاده می­شود که گاز های تولید شده در حین فرایند از مذاب جذب گردد. یکی از آیتم هایی که در انتخاب مارپیچ مورد نظر باید به آن توجه شود نسبت طول به قطر مارپیچ ( L/D ) بوده که باید با توجه به نوع فرایند و ماده­ مورد فرایند، مقدار مناسبی برای این پارامتر انتخاب شود.این پارامتر تعیین کننده­ زمان ماند مذاب در اکسترودر است.

زمان ماند در اکسترودر تابع طول مارپیچ، قطر مارپیچ و فشار برگشتی است. هر چه جریانی که از فشار برگشتی اکسترودر ناشی می­شود بیشتر باشد مقدار اختلاط و زمان ماند مذاب در اکسترودر بیشتر می­شود.

تک مارپیچ و دو مارپیچ بودن اکسترودر یکی از موارد بسیار مهم در فرایند اکستروژن است که در مواردی که نیاز به گاز گیری مذاب، پمپ سریع مذاب در اکسترودر و اختلاط شدید مذاب است از اکسترودر های دو مارپیچ استفاده می­شود. لازم به ذکر است در اکسترودر برای گازگیری مذاب باید فشار مذاب در این ناحیه به صفر برسد. و همچنین در اکسترودر دو مارپیچ که در یک جهت چرخش ماردون اتفاق می­افتد، در نقطه تماس دو مارپیچ تنش بالایی ایجاد می­شود که منجر به ایجاد اختلاط شدیدی در اکسترودر شده و این دسته از اکسترودرها در صنعت کامپاندینگ مورد استفاده قرار می­گیرد.

و اکسترودرهای دو مارپیچ ناهمسو گرد توان پمپ بالایی برای مذاب دارد و در فرایند پلیمرهای حساس به گرما مورد استفاده قرار می­گیرد.

قیمت سیلندر و مارپیچ

قیمت سیلندر و مارپیچ

مزایای سیلندر و مارپیچ (مزایای سیلندر و ماردون) از نوع چینی

فولادی که در تولید این دسته از سیلندر و مارپیچ­ های چینی استفاده می­شود فولاد بسیار مرغوب و خوبی بوده به دلیل فرایند نیتراسیون خوبی که در تولید این سیلندر و مارپیچ ها به کار گرفته می­شود بسیار مناسب تر بوده در راستای خواص آلیاژی مورد نیاز در ساخت مارپیچ، می­باشد و همچنین در زمینه رقابت قیمتی از جایگاه خوبی برخوردار بوده . در بحث تراشکاری طرح روی مارپیچ ،از دستگاه بسیار دقیقی در چین استفاده می­شود و همچنین دستگاه های تراش آن­ها به روز تر از سایر کشورهای تولید کننده است. طرح های ایجاد شده در این دسته مارپیچ­های چینی بسیار مهندسی و بروزرسانی شده است.  یکی از نکات قابل توجهی که مصرف کنندگان سیلندر و مارپیچ مد نظر دارند بحث رقابت قیمتی است زیرا سیلندر و مارپیچ مصرفی بوده و در گذر زمان مصرف شده و خراب می­شود که از عمده دلایل تخریب سیلندر و مارپیچ، خوردگی دستگاه توسط مواد زاید و خورنده موجود در مذاب است.

سیلندر و مارپیچ در تهران (سیلندر و ماردون در تهران)

یکی از عمده مصارف سیلندر و مارپیچ در شهر های بزرگ از جمله تهران بوده، که حدود 7000 تا 8000 مرکز تولیدی اکستروژنی به عنوان مصرف­ کننده­ سیلندر و مارپیچ در تهران هستند. در واقع این محصول در ایران مصرف بسیار بالایی دارد زیرا در تولید بسیاری از مواد پلاستیکی که به روش اکستروژن و تزریق تولید می­شوند به کار گرفته می­شود. که گروه مهندسی ماشین سازی کشاورز، بزرگ ترین تامین کننده­ سیلندر و مارپیچ در تهران و در کل ایران می­باشد.

خرید سیلندر و مارپیچ ( خرید سیلندر و ماردون )

برای خرید سیلندر و مارپیچ باید به موارد زیادی توجه نمود که یکی از مهم­ترین آیتم ها نوع ماده­ای است که قرار است فرایند شود و ویژگی­های این ماده که آیا به دما حساس است یا خیر، ورودی این سیلندر و مارپیچ کامپاند است یا فرمولاسیون قرار است در سیلندر و مارپیچ مورد استفاده، کامپاند شود اینکه ماده­ی شما جاذب رطوبت است و یا در حین فرایند تولید گاز می­کند و نیاز به گاززدایی در حین فرایند دارد. و بر اساس این اطلاعات خرید سیلندر و مارپیچ را انجام دهید. به عنوان مثال اگر ماده­ی شما به دما حساس باشد باید سیلندر و مارپیچی خریداری شود که قدرت پمپ مذاب بالایی داشته یا اگر در حین فرایند قرار است چند ماده با هم به خوبی قاطی شوند باید سیلندر و مارپیچی خریداری شود که به مذاب تنش بالایی وارد کرده و قدرت اختلاط بالایی برای فرمولاسیون مورد فرایند داشته باشد. از دو مارپیچ همسوگرد در صنایع کامپاندینگ استفاده می­شود که معمولا به دلیل کامپاند فرمول های مختلف سگمنت های مارپیچ قابلیت جا به جایی و تغییر دارد.

در برخی موارد نیز به دلیل طول بلند مارپیچ، اختلاف دما در آن به وجود می­آید که در قسمت ورودی به دلیل وارد شدن تنش کم به مارپیچ،دما پایین بوده و در قسمت ورودی تنها پودر و یا گرانول با مارپیچ در تماس است درحالی که در قسمت جلویی مارپیچ، که مذاب قرار است به درون قالب تزریق شود فشار مذاب شدیدا بالا رفته و تنش بالایی از طرف مذاب داغ به مارپیچ وارد می­شود تا فشار مورد نیاز مذاب برای ورود به قالب ایجاد گردد. که این اختلاف دما در ابتدا و انتهای مارپیچ آسیب شدیدی به مارپیچ وارد می­کند و ممکن است باعث بریدن مارپیچ نیز شود. بنابراین برای جلوگیری از این پدیده و آسیب رسیدن به مارپیچ باید سعی شود که یک انتقال حرارت از جلوی مارپیچ به عقب مارپیچ اتفاق بیفتد و از ازدیاد دما در نوک مارپیچ جلوگیری شود که در این راستا یک محفظه­ی بسته­ای در مارپیچ طراحی می­شود که حاوی روغن بوده و در اثر چرخش مارپیچ، این جیوه از جلو به عقب مارپیچ و برعکس جریان پیدا کرده تا در نهایت انتقال حرارتی بین این دو نقطه برقرار کند و از اختلاف دمای بین این دو نقطه بکاهد. در مارپیچ های اکسترودر دو مارپیچ کونیکال از این سیستم استفاده میگردد.

یکی دیگر از مواردی که باید شدیدا مورد نظر قرار گیرد مقدار بودجه­ای است که برای خرید سیلندر و مارپیچ در نظر گرفته­اید و بر اساس این آیتم مصرف کننده بحث خرید سیلندر و مارپیچ را انجام دهید.

قیمت سیلندر و مارپیچ

قیمت سیلندر و مارپیچ

خرید ماردون (خرید مارپیچ)

خرید ماردون به تنهایی برای بهبود کیفیت فرایند کافی نیست و سیلندر و ماردون مخصوص هم ساخته می­شوند و طول و ابعاد هر بخش از سیلندر باید متناسب و هماهنگ با ماردون بوده تا به صورت کلی کیفیت فرایند تولید را افزایش دهد. زیرا اگر این دو جز هماهنگ نباشد یا ماردون درون سیلندر فرو نرفته یا لقی موجود بین سیلندر و ماردون به هم می­خورد. که علاوه بر این مشکلات ممکن است طول بخش­های مختلف سیلندر و ماردون هماهنگ نبوده و در یک بخش از ماردون دو رنج دمایی مشاهده گردد.

فروش سیلندر و مارپیچ (فروش سیلندر و ماردون)

مجموعه­ های تولیدی بسیاری در کشور مشغول به فروش سیلندر و مارپیچ در کشور هستند که مجموعه­ی مهندسی ماشین سازی کشاورز بزرگ­ ترین تامین کننده و فروشنده­ی این محصول در ایران می­باشد.

سیلندر و ماردون چینی (سیلندر و مارپیچ چینی)

در حال حاضر چین بزرگ ترین کشور تولید کننده و صادر کننده سیلندر و مارپیچ در دنیا می­باشد که بزرگ­ ترین شرکت های تولید کننده­ی سیلندر و مارپیچ نیز در چین مستقر هستند و همچنین مجموعه­ های تولید پلاستیک اروپایی نیز سیلندر و مارپیچ خود ا از چین تامین می­کنند. در چین شرکت های تولید کننده­ی سیلندر و مارپیچ گوناگونی وجود دارد که محصولاتی در رده کیفیت های متنوع تولید می­کنند که گروه ماشین سازی کشاورز از معتبر ترین شرکت های تولیدی سیلندر و مارپیچ چین اقدام به تامین کالا برای بازار ایران می نمایند.

 

قیمت سیلندر و مارپیچ

قیمت سیلندر و مارپیچ

 

قطعات سیلندر و مارپیچ گرانول ساز اکسترودر (قطعات سیلندر و ماردون گرانول ساز اکسترودر)

سیلندر و مارپیچ­های مورد استفاده مخصوص اکسترودر گرانول ساز، باید با دقت بالایی سخت کاری شوند و این سخت کاری باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد به این دلیل که در بازیافت مواد پلاستیکی ممکن است افزودنی ها و موادی وجود داشته باشد که به شدت باعث سایش سطح سیلندر و مارپیچ گردد. به همین دلیل یکی از ویژگی­ها و موضوعات مهمی که باید در تولید مارپیچ­های گرانول ساز مد نظر گرفته شود بحث سخت کاری و اصلاح سطح ماردون می­باشد. در طراحی ماردون های مورد استفاده در اکسترودر گرانول ساز، طراحی به گونه­ای است که خوراک دهی اکسترودر تقویت شده و خوراک بالایی وارد اکسترودر می­شود به همین دلیل در این نوع ماردون­ها از فرم کونیکال استفاده می­شود که در ورودی اکسترودر قطر مارپیچ زیاد بوده و مقدار زیادی خوراک وارد کانال های ماردون اکسترودر گرانول ساز می­شود و مصرف ماده­ی بالایی دارد که در تولید موادی مثل پرک نایلون، پلی پروپیلن و … از این نوع ماردون استفاده می­کنند. همچنین در سیلندر و مارپیچ اکسترودر دستگاه گرانول ساز از گازگیر استفاده میگردد زیرا در مواد بازیافتی ناخالصی های بسیاری وجود داشته که در اثر اعمال حرارت این ناخالصی ها موجب تشکیل گاز میگردند.

قیمت سیلندر و ماردون (قیمت سیلندر و مارپیچ)

در بازار فروش فعلی سیلندر و مارپیچ، قیمت­های متنوعی وجود دارد، که این قیمت ها به عوامل زیادی وابسته هستند که یکی از این عوامل، نوع جنس مصرفی در تولید سیلندر و مارپیچ است. مدت زمانی که برای طراحی این سیلندر و مارپیچ­ها صرف شده، میزان دقتی که در طراحی و ساخت سیلندر و مارپیچ­ها نیز صرف می­شود نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، حتی مجموعه­ های سازنده­ ایرانی و چینی سیلندر و مارپیچ از چه نوع دستگاهی با چه دقتی برای ساخت سیلندر و مارپیچ استفاده می­کنند و همچنین نوع فرایند های پس از تولیدی که برای سخت کاری سیلندر و مارپیچ ها مورد استفاده قرار می­گیرد مانند نستراسیون، کروم کاری و اصلاح های سطحی، و بسیاری عوامل دیگر بر روی قیمت سیلندر و ماردون موثر است.

قیمت سیلندر و ماردون اکسترودر (قیمت سیلندر و مارپیچ اکسترودر)

با توجه به اینکه چه نوع تولیدی از مواد داریم و چه نوع سیلندر ماردونی می­خواهیم استفاده کنیم از دسته­های مختلف سیلندر ماردون می­توان انتخاب کرد و باید حتما مواد و ظرفیت تولید مد نظر تولید کننده باید در انتخاب سیلندر و ماردون باید مد نظر قرار گیرد که این دو آیتم بر روی قیمت سیلندر و ماردون شدیدا تاثیر می­گذارد.

سیلندر و مارپیچ گرانول ساز (سیلندر و ماردون گرانول ساز)

سیلندر و مارپیچ گرانول ساز از دسته سیلندر و مارپیچ­ هایی است که در بازار مصرف سیلندر و مارپیچ مورد استقبال واقع شده است که دلیل عمده این استقبال رشد زیاد قیمت مواد پلیمری بوده است که رنج قیمت رشد چند صد درصدی داشته اند. که منجر به روی آوردن تولید کنندگان به مواد گرانولی شده است که این اتفاق سبب مصرف بالای این نوع سیلندر و ماردون در صنعت می­باشد به همین دلیل سیلندر و ماردون گرانول ساز برای تولید کنندگان و ماشین ساز ها جذاب شده است. یکی از اصلی ترین ویژگی های مارپیچ گرانول ساز بحث خوراک بالای این دسته از مارپیچ­ها بوده که باید سایز کانال های طراحی شده روی ماردون در ناحیه ی ابتدایی باید به گونه­ای باشد که خوراک زیادی را به داخل اکسترودر وارد نماید.

با توجه به افزایش شدید قیمتی مواد پلیمری، مصرف درصد زیادی از پرکننده­ها مثل کلسیم کربنات برای تولید کنندگان جذاب شده است که به همین دلیل المان اختلاط در طراحی ماردون اکسترودر گرانول ساز باید گنجانده شود.

سیلندر ماردون سازی (سیلندر مارپیچ سازی)

یکی از پر زحمت ترین کارهای این صنعت سیلندرو ماردون سازی می­باشد، زیرا طراحی سیلندر و ماردون بسیار زمان بر بوده و لازم به بکار گیری دقت بالایی است تا بتوان سیلندر و ماردون بهینه­ای طراحی نمود و همچنین تراش سیلندر و ماردون کار بسیار پر زحمتی است که باید از ماشین آلات بروز دنیا در این زمینه استفاده شود که از دقت بالایی برخوردار باشد و بتواند با دقت بالایی یک سیلندر و مارپیچ بهینه بسازد. این زمینه­ی کاری، کار پر هزینه و زمان بری است ودر صورتی که تولید به صورت سری و تیراژی نباشد اصلا تولید مقرون به صرفه نخواهد بود به همین دلیل شرکت های تولید کننده در چین و اروپا موفق به دستیابی به بازار سیلندر و مارپیچ در دنیا شده اند. گروه مهندسی ماشین سازی کشاورز با استفاده از طرح ها و نقشه هی طراحی شده در این مجموعه و با کمک گرفتن از سازندگان چینی اقدام به تولید سیلندر و ماردون و عرضه آن در کشور می­نماید.

قیمت سیلندر و مارپیچ

قیمت سیلندر و مارپیچ

سیلندر ماردون دست دوم (سیلندر و مارپیچ دست دوم)

این قطعه چون یک کالای مصرفی است و به طور مداوم در اکسترودر در حال مصرف است به مرور زمان در اثر تماس با مواد مذاب، مواد خورنده، دمای بالا و … فرسایش پیدا می کند بنابراین قبل از خرید سیلندر و مارپیچ های دست دوم حتما به بررسی دقیق آن و تعمیراتی که از قبل از طریق تراش کاری روی آن انجام گرفته مطمئن شوید و از خرید سیلندر و ماردون هایی که به صورت دائم روی سطح آن خوردگی ایجاد شده است خودداری نمایید.

فروش ماردون دست دوم

گروه مهندسی ماشین سازی کشاورز اقدام به فروش ماردون های دست دوم سالم که توسط این گروه تست و بررسی شده است می­نماید.

2 thoughts on “قیمت سیلندر و مارپیچ (قیمت سیلندر و ماردون)”

  1. سلام
    قیمت سیلندر ماردون CM80را میخواستم

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد