گیربکس اکسترودر پلاستیک ؛ در صنعت شکل دهی پلاستیک از اکسترودر استفاده میشود که این ماشین از بخش های مختلفی تشکیل شده است.یکی از مهم ترین بخش های این دستگاه، گیربکس اکسترودر بوده که وظیفه ی آن انتقال نیرو از الکتروموتور به مارپیچها است .در بخش گیربکس اکسترودر، نیرو از الکترو متور به گیربکس کاهنده منتقل شده که در این بخش از گیربکس، دور موتور کاهش یافته و نیرو افزایش می یابد.
به وسیله این نیرو تقویت شده توسط گیربکس، مارپیچ ها با قدرت بالایی پلیمر ذوب شده را منتقل می نمایند. در گیربکس پلاستیک که بر روی دستگاه بازیافت پلاستیک نصب می شود ، نیرو از طریق چند ردیف چرخ دنده با ابعاد مختلف عبورکرده که هر ردیف دارای چند چرخدنده با سایزهای مختلف بوده و دور موتور را تغییر میدهند و تعداد ردیف های این چرخدنده ها به گنه ای بوده که هرچه تغییر دور موتور بیشتر باشد، تعداد ردیفهای چرخدنده بیشتری در گیربکس به کار گرفته میشود. در گیربکس های پلاستیک، روغن به عنوان روان کننده در محفظه گیربکس جریان دارد که یکی از وظایف اصلی روغن موجود در گیربکس، بحث تنظیم و کنترل دمای گیربکس میباشد.
انواع گیربکس اکسترودر
در صنعت پلاستیک بسته به نوع پلاستیک مورد فرایند، نوع اکسترودر به کار گرفته شده متفاوت بوده و بسته به نوع اکسترودر که تک مارپیچ باشد یا دو مارپیچ، نوع گیربکس به کار گرفته شده در صنعت پلاستیک نیز متفاوت است. که در این دسته از گربکس ها، دو نوع گیربکس تعریف میشود
نوع اول شامل یک بخش گیربکس اکسترودر تک مارپیچ بوده است. این گیربکس از نوع کاهنده بوده که نیرو را توسط فلنج از موتور گرفته و پس از کاهش دور و تقویت نیرو از طریق شفت به مارپیچها منتقل میکند.
در دسته دوم از گیربکس های صنعت پلاستیک، شامل دو بخش بوده که بخش اول گیربکس، به صورت کاهنده بوده و نیرو را تقویت میکند و بخش دوم شامل گیربکس توزیع بوده و یک محور نیرو را به دو محور نیروی همسوگرد یا ناهمسوگرد تبدیل میکند که برای اکسترودرهای دو مارپیچ مورد استفاده قرار میگیرد. ساختار این بخش از گیربکس به این شکل بوده که دو عدد چرخدنده که در طول زیادی با هم درگیر بوده نیرو را از یک فلنج گرفته و از طریق دو شفت منتقل میکند، که به این دسته از گیربکسهای صنعت پلاستیک، گیربکس دو محور گفته میشود.
تیپ های مختلف گیربکس اکسترودر
در هر دسته از گیربکسهای اکسترودر ، تیپهای مختلفی وجود دارد که در گیربکس دو محوره بسته به نحوهی قرار گیری دو بخش از گیربکس به دو دسته SZ و SZL تقسیم میشود و در گیربکس تک محور بسته به ناحیه ورود و خروج نیرو به محفظهی گیربکس، به تیپ های مختلفی تقسیم میشود.
در گیربکسهای دو محور SZ دو بخش از گیربکس در یک راستا قرار گرفته، در حالی که در حالت SZL، الکترو موتور در زمین قرار گرفته و گیربکس کاهنده از زمین تا سطح سیلندر اکسترودر طراحی شده و سپس نیرو از گیربکس کاهنده به گیربکس توزیع که هم سطح سیاندر است منتقل شده و ماپیچها به چرخش در می آید.
قیمت گیربکس اکسترودر
با توجه به نوسانات ارز در کشور نمیتوان قیمت مشخصی را درج کرد . بنابراین برای مشاوره و اطلاع از قیمت با شماره 02188001006 تماس بگیرید.
نگارش توسط گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز، بزرگ ترین تامین کننده ی قطعات اکستروژنی در ایران.