عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی ؛ در حال حاضر پلاستیک و مواد پلیمری پرمصرف ترین نوع محصولات در صنایع مختلف هستند. مواد اولیه تولید پلاستیک ساختار های متفاوتی دارد برای مثال پرک ، کندر، پودر و گرانول . اما در این بین گرانول از راحت ترین و محبوب ترین حالات ماده اولیه در نظر تولییدکنندگان است.(برای مطالعه بیشتر به مقاله گرانول چیست مراجعه کنید.) از مزایای ماده اولیه به حالت گرانول میتوان حمل و نقل آسان و کاهش اتلاف ماده اولیه را نام برد . برای هر تولیدکننده ای  در خط تولید گرانول بازیافتی و همین طور مصرف کننده ، کیفیت یک اولویت است . حال میخواهد محصول باشد یا ماده اولیه . بنابریان در این مقاله به بررسی عوامل  تاثیرگذار بر کیفیت گرانول تولیدی از ماده اولیه و یا بازیافتی میپردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

گرانول

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

اساساً عوامل موثر در کیفیت گرانول بازیافتی به مراحلی مانند جمع‌آوری ضایعات، فرآیند خط تولید و حتی مرحله اضافه نمودن افزودنی‌های گرانول بستگی دارد. در زیر عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی را بررسی میکنیم :

۱- کیفیت مواد اولیه ورودی

یکی از مسائل تأثیرگذار برروی کیفیت گرانول، کیفیت مواد اولیه ورودی است. اینکه ماده مورد استفاده باکیفیت و یا بازیافتی باشد و حتی کیفیت و یکدستی اون مواد بازیافتی از عوامل تاثیرگذار است.

۲- اهمیت پخش جمع‌آوری مواد بازیافتی در عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

اولین مرحله‌ای که بر روی کیفیت گرانول بازیافتی اثر می‌گذارد ، مرحله جمع‌آوری مواد بازیافتی است. هرچه مواد بازیافتی کمتر آسیب دیده باشند و درمعرض نور و حرارت کمتری قرار گرفته باشند، مواد اولیه مرغوب‌تری هستند و درهنگام آسیاب، می‌توان پرک مطلوب‌تری از آن‌ها تولید کرد.

باید توجه داشت که دریافت بار ضایعاتی مطلوب و کافی برای تولید پرک، یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین فعالیت‌های تولید کننده پرک است؛ زیرا هرچه کیفیت بار ضایعاتی بهتر باشد، پرک مرغوب‌تری را می‌توان تولید کرد.

۳- شستشو مواد بازیافتی

پس از مرحله جمع‌آوری ضایعات ، مسأله شستشو مواد بازیافتی باید مورد توجه قرار گیرد. این مرحله از چنان اهمیتی برخوردار است که هم قبل از آسیاب و هم بعد از آسیاب گرانول انجام میشود و نیاز است که به بهترین شکل انجام شود.

هرچه پرک‌ها از مواد اضافی مانند آلودگی‌،گل و لای و روغن‌های اضافی بهتر پاک شوند، محصول نهایی تولید شده دارای کیفیت بالاتری است . البته در این مرحله باید مراقب بود تا حرارتی که به مواد وارد میشود بیش از حد نباشد تا از کیفیت گرانول تولیدی نکاهد.

۴- کیفیت دستگاه‌های آسیاب

دستگاه‌های آسیاب در فرایند تولید گرانول‌ بازیافتی از جمله دستگاه‌ هایی هستند که می‌توانند ارزش گرانول تولیدی را رقم بزنند. شکل بدنه، تیغه‌ها و سایر بخش‌های این دستگاه می‌تواند از عوامل تعیین کننده باشد. البته آنچه که در آسیاب اهمیت دارد تنها خرد کردن نیست، بلکه جداسازی قطعات غیر پلیمری نیز اهمیت دارد. لازم به ذکر است که بعد از چند عملیات آسیاب به صورت پیوسته ، تیغه ها باید تعویض شوند.

5- افزودنی‌های گرانول

در هنگام تولید گرانول معمولا از افزودنی استفاده میشود . این مواد در هنگام ذوب شدن پرک‌ها در دستگاه، به آن‌ها اضافه می‌شوند. بهبود عملکرد گرانول‌های بازیافتی و همچنین برطرف کردن ضعف‌های ذاتی محصول از خواص این افزودنی‌ها است.

افزودنی‌های مورد استفاده در تولید گرانول بازیافتی شامل یکی از موارد زیر است:

  • پایدارکننده ها : جلوگیری از تخریب گرانول و کمک به عدم چسبندگی ضایعات به سطح داخلی اکسترودر
  • نرم کننده ها : پایین آوردن دمای انتقال ماده ضایعاتی و انعطاف پذیرتر شدن محصول هنگام فشار و کشیدگی
  • رنگ : بهترین گزینه برای ارتقا کیفیت محصولات، استفاده از گرانول‌‌های بی رنگ و شفاف است. البته در بیشتر مواقع رنگ مشکی اضافه میکنند تا گرانول تولیدی ، ظاهر یکدست تری داشته باشد.

6- دستگاه گرانول ساز در عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت گرانول بازیافتی، کیفیت دستگاه گرانول‌ساز است. در اینجا طراحی و جنس مارپیچ مورد استفاده مطرح است که بسته به گرانول تولیدی متفاوت است. مثلا مارپیچ گرانول نایلون با پی وی سی متفاوت است. در مقاله خط تولید گرانول بازیافتی  میتوانید با دستگاه آن بهتر آشنا شوید.

برای تولید گرانول با کیفیت باید از فیلتر یا توری در دستگاه گرانول‌ساز استفاده شود. نقش این فیلتر جدا کردن ناخالصی‌های باقی مانده در ماده مذاب پلیمری است که در سایز‌های ۴۰ تا ۱۲۰ درجه‌بندی می‌شوند. هرچقدر این درجه بالاتر باشد منافذ فیلتر ریزتر خواهد بود و جداسازی بهتر صورت می‌گیرد.

  • گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز با بیش از 25 سال سابقه در صنعت پلاستیک با ارائه بهترین خدمات و باکیفیت ترین دستگاه ها ، از محبوبیت خوبی بین خریداران و سرمایه گذاران این صنعت برخوردار شده است .
  • برای مشاوره و اطلاع از قیمت دستگاه ها و خطوط با 02188001006 و 02188001007 تماس بگیرید.
عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

خط تولید گرانول گروه ماشین سازی کشاورز

روش‌های مختلف بررسی کیفیت گرانول در عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

یکی از روش‌های ساده برای بررسی کیفیت گرانول، پرسش چند سوال و پاسخ به آن با آزمایش بر روی گرانول است که می‌تواند به شما کمک زیادی کند. این سوال‌ها عبارتند از:

ظاهر نمونه مات است یا شفاف؟

انعطاف پذیری؟

قابل خراشیدن است؟

قابل بریدن است؟ بعد از برش، لبه‌های نمونه صاف است یا دندانه دار؟ ، نمونه خرد می‌شود یا پوسته پوسته؟

شناوری در آب ؟

رنگ شعله در اثر سوختن؟ بو در اثر سوختن؟

وجود حفره در برش با تیغ؟ اگر دیده شود نشان از وجود گاز در گرانول است و این علامت بی کیفیت بودن آن گرانول است.

جواب هر کدام از این سوال‌ها با توجه به مواد اولیه گرانول متفاوت است. برای اینکه بتوانید کیفیت گرانول را بسنجید، باید خصوصیات گرانول با مواد اولیه موردنظر را به خوبی بشناسید تا برای تست کیفیت گرانول یک تولید کننده از اطلاعات کافی برخوردار باشید.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

گرانول

خصوصیات مواد اولیه گرانول‌های مختلف برای تست کیفیت گرانول بازیافتی

هر کدام از مواد اولیه‌ای که برای تولید گرانول استفاده می‌شوند، برای تست کیفیت گرانول رفتارهای متفاوتی دارند که در زیر به آن میپردازیم :

  • پلی اتیلن سبک و سنگین :

شکل ظاهری شفاف

قابل ایجاد خراش بر روی سطح

انعطاف پذیری خوب و در نتیجه قابل برش

رنگ شعله آبی

  • پلی پروپیلن :

این نمونه گرانول اگر باکیفیت باشد، مانند گرانول پلی اتیلن است با این تفاوت که گرانول پلی پروپیلن در آزمایش آتش، شعله ای به رنگ آبی روشن یا زرد دارد و به صورت قطره‌ای ذوب می‌شود.

  • پلی وینیل کلراید :

نمونه باکیفیت این گرانول هم در صورت عدم استفاده از مواد پرکننده و رنگدانه‌ها، ظاهری شفاف دارد.

برش آسان و بعد از برش لبه های صاف مشاهده میشود.

گرانول پلی پروپیلن

گرانول پلی پروپیلن

گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی اتیلن

گرانول پی وی سی

گرانول پی وی سی

قیمت و خرید در عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

با توجه به این که قیمت گرانول تابعی از قیمت ارز است  و در کشور شاهد نوسانات زیاد ارز هستیم ، بنابراین امکان گفتن قیمت ثابت نیست. اما هنگام خرید باید به نکاتی توجه کرد.

  • توجه به محصولی که قرار است تولید شود.
  • تأمین کننده ای که مواد اولیه از وی تهیه می‌شود.
  • نوع گرانولی که خریداری می‌شود. (آن گرید یا آف گرید بودن که در مقاله گرانول چیست مشاهده میکنید.)
گروه ماشین سازی کشاورز تولیدکننده بهترین دستگاه گرانول ساز

گروه ماشین سازی کشاورز تولیدکننده بهترین دستگاه گرانول ساز

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد