سخت کاری سیلندر و مارپیچ (ماردون)

سخت کاری سیلندر و مارپیچ (ماردون)

سخت کاری سیلندر و مارپیچ ؛ برای تولید کالاهای مختلف پلاستیکی از فرایندهای قالب گیری اکستروژن و تزریق استفاده می شود. مواد پلاستیکی معمولی در معرض فرایندهای اکستروژن عبارتند از پلی اتیلن (PE) ، پلی پروپیلن (PP) و نایلون بوده و این مواد پلاستیکی غالباً حاوی اجزای ساینده مانند قطعات فلزی یا شیشه ، پرکننده های تقویت کننده برای افزایش دوام و سایر مواد خاص هستند.

عوامل ساییدگی سیلندر و مارپیچ

مواد افزودنی مانند فلز و شیشه باعث ساییدگی شدید ابزارهایی می شوند که برای تشکیل پلاستیک استفاده می شوند. ماشین آلات یا اجزای آن ها برای انجام چنین فرایندهایی مورد استفاده قرار می گیرند که نه تنها در اثر سایش شدید، بلکه در اثر افزایش دما و خوردگی در معرض چالش های عملکردی هستند.

نحوه انجام سخت کاری بر روی مارچیچ

در اکسترودرهای پلیمری برای تغییر در میزان خوردگی ماردون توسط مواد سخت کاری بر روی سطوح مارپیچ انجام می­شود. این سخت کاری به این شکل است که ابتدا پس از تراش مارپیچ، با سنگ فرز روی سطح را ساب زده تا مقداری از ناهمواری های آن از  بین رفته و صاف گردد.

سخت کاری سیلندر و مارپیچ

سخت کاری سیلندر و مارپیچ

سپس مارپیچ تهیه شده را وارد کوره ­ی نیتراته نموده و به مدت 7 روز در دمای 500 درجه­ی سانتیگراد و فشار مشخصی از گاز باقی می­ماند. این فرایند منجر به انتقال اتم نیتروژن  بر رویه ­ی سطحی مارپیچ اکسترودر می­گردد. در این فرایند اتم نیتروژن تا حدود 0.7 میلی­ متر در سطح مارپیچ اکسترودر نفوذ می­کند، که این مورد منجر به سخت شدن سطح سیلندر و ماردون می­گردد.

در ادامه برای سخت کاری بیشتر نواحی خاص مارپیچ، مقداری از سطوح مناطقی از مارپیچ که باید فشار زیادی تحمل کند را تراش داده و مقداری بایمتالیک ذوب کرده و بر روی سطح مارپیچ می­ریزند. این عمل سبب می­شود که اکسترودر در مناطقی که فشار زیاد است و این فشار سبب خورندگی می­شود مقاوم تر گردد.

در ساخت سیلندر و مارپیچ عموما از فولاد 38CrMoAlA استفاده می گردد. دلیل این که از این نوع فولاد استفاده می شود این است که به علت وجود درصدی آلمینیوم در آلیاژ این فولاد ، ذرات نیتروژن به میزان بیشتری در عمق فولاد نفوذ می کند و در نهایت مقاومت بیشتری به دست می دهد.

با توجه به اینکه گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز با سابقه و تجربه بالایی که در این زمینه و صنعت پلیمری دارد سیلندر مارپیچ هایی که طراحی و ساخته شده با توجه به تمامی نکات بالا می باشد و رضایت مشتری افتخار ماست. برای اطلاع از قیمت و خرید با شماره 02188001006 تماس حاصل فرمایید.

به امید موفقیت برای تمام عزیزان

گروه مهندسی و ماشین سازی کشاورز

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد