تولید دیوار پوش پی وی سی PVC

تولید دیوار پوش پی وی سی PVC

برای تولید فیلم­های پلیمری PVC از اکسترودرهای لوله به همراه دای مخصوص به فیلم و یا دیوارپوش نیز می­توان استفاده کرد  که به همان سبک اکسترودر دو مارپیچ ناهمسوگرد بوده که قدرت اختلاط بالایی داشته و در عین حال به دلیل ناهمسوگرد بودن توان پمپ بالایی از مذاب را نیز دارد که برای جلوگیری از سوختن مواد مورد تایید واقع می­شود.

توازن دما در ناحیه­ی دای بسیار مهم است زیرا اگر توزیع دما در دای انتهایی از اکسترودر دارای دمای یکنواخت نباشد فیلم خارج شده در بخش­هایی شل شده و آویزان می­شود و در هنگام ورود به ناحیه­ی بعدی دچار موج می­شود زیرا یک ناحیه از فیلم خروجی از دای، دارای طول بیشتر می­شود و ضخامت باریک­تر و نواحی دیگر از فیلم، در طول کوتاه­تر و ضخامت بالاتر باقی می­ماند که در نهایت سبب غیر یکنواختی ضخامت فیلم در عرض می­شود و همچنین سبب ایجاد موج در طول فیلم می­گردد. فیلم پس از خروج از دای وارد یک ناحیه­ی غلطکی شده، که سبب ایجاد یک طرح بر روی نمونه­ می­شود و همچنین نمونه را مقداری سرد می­کند ولی به زیر دمای نرم شدگی نمی­رسد زیرا پس از عبور از میان دو غلتک وارد یک سرد کن می­شود که همزمان با شکلدهی فیلم با طرح ظاهری خاص، نمونه را نیز سرد کرده و به زیر دمای نرم­ شدگی می­رساند این بخش از یک فولاد با طرحی خاص ساخته شده که با آب چیلر خنک می­شود و منجر به سردسازی سریع محصول شده در ادامه، صفحه در بخش­های خاصی سوراخ می­شود و دچار یک خم سرد توسط دو غلتک در انتهای خط تولید می­گردد.

انتخاب فرايند فيلم تخت يا دمشي به طول خط توليد و قيمت، كاربرد و در نتيجه خواص نهايی مورد انتظار از فيلم مانند شفافيت و خواص مكانيكی بستگی دارد. مهم ترين مزيت فيلم تخت خنك كردن مؤثرتر فيلم با استفاده از غلتكهای سرد يا آب است. مزيت ديگر اين است كه فرايندی ميانه برای تخت كردن حباب لازم نيست و مشكل نگهداری و حفظ حجم ثابت حباب (كه در فيلم دمشی وجود دارد) در فيلم تخت وجود ندارد. از طرفی، كنترل ضخامت در پهنای فيلم و پيچش و چاپ روی فيلم تخت معمولاً آسان­تر است. بهطور كلی، فيلم تخت ضخامت يكنواخت تر، كيفيت پوشش دهی مناسبتر، چگالي كمتر و نرمی بيشتری را نسبت به فيلم دمشی دارد.

فيلم تخت كه با نام هاي ديگري همچون فيلم غلتك سرد، فيلم ريخته­گري شده يا فيلم آب سرد هم خوانده مي شود، به كمك فرايندي مشابه فرايند ريخته­گري حلال كه براي توليد فيلم از محلول هاي پليمري استفاده مي شود، تهيه مي گردد. با وجود اين، به دليل گرانروي زياد گرما نرم ها و نبود حلال، فرايند توليد فيلم تخت به وسيله اكسترودر هم به لحاظ ماشين آلات و هم به لحاظ روش هاي عملياتي تفاوت هايي با فرايند ريخته­گري دارد. معمولترين فرايند براي توليد فيلم تخت فرايندي است كه در آن از غلتك هاي سرد استفاده مي شود. استفاده از آب سرد يا فيلم هاي ناگهان سرد شده، هم نسبتا فرايندهاي متداولي هستند. اكستروژن فيلم تخت برپايه شكلدهي مذاب ايجاد شده به وسيله اكسترودر است. اين شكل دهي با ورود مذاب به داخل يك داي صفحه اي، سردكردن و پايدارسازي ساختار شكل گرفته به وسيله تماس با غلتك هاي سردكننده و در نهايت پيچيدن و جمع كردن آن است. ساختار و عمليات فرايند توليد فيلم تخت در آمده است. در ادامه اجزاي خطوط توليد فرايند فيلم تخت توضيح داده شده است.

طراحي خط براساس پليمرهاي فرايند شده و سرعت خط توليد براي ضخامت هاي مختلف انجام مي شود. در فرايند توليد فيلم تخت با غلتك هاي سرد معمولاً مذاب داغ با گرانروي مناسب از راه داي كه ميتواند حتي 7 mعرض هم داشته باشد، خارج مي شود. خروجي اكسترودر تا زير دماي ذوب يا زير دماي انتقال شيشه اي سرد مي شود. اين كار با عبور از حمام آب يا گذشتن از ميان دو يا چند غلتك پوشش داده شده با كروم كه برای عبور آب توخالي است، انجام مي گيرد. خروجي داي اكسترودر كه مذابی گرانروست، بايد با كشش از داي دور شود. اين كار به وسيله غلتك هاي كشنده انجام مي شود. همچنين، چيدمان بايد به گونه­اي باشد كه مذاب خروجي از اكسترودر به طور مستقيم به سطح بيروني غلتك هاي سرد هدايت شود. سردشدن در تماس با سطح بسيار صيقلي شده غلتك­ها، خواص ظاهري سطحي بسيار خوبي به سطح فيلم مي­دهد، در حاليكه سطح ديگر فيلم در تماس با هوا و به تدريج و آهستگي سرد مي شود. وقتي كه فيلم داغ روي غلتك سرد اوليه كشيده مي شود، از طرف گوشه­ها جمع مي شود. به همین خاطر همواره گوشه های ورق وفیلم در حین تولید توسط تیغه ها یی جدا می گردد.

نکته مهم در تمام این مراحل بحث تنظیم سرعت سیستم در هر مرحله می­باشد که اگر سرعت حرکت غلتک نسبت به تولید فیلم مذاب توسط اکسترودر کمتر یا بیشتر باشد، پیوسته مشکلاتی به وجود می­آورد که سبب بریده شدن فیلم در طی فرایند شده و ماده زیادی باید ریسایکل گردد.

بحث داغی که امروزه در این زمینه مطرح است تولید دیوار پوش­های PVC با رنگ تیره بوده که تحت تابش نور آفتاب تغییر فرم ندهند و دارای جذب نور کمی باشند.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد